Den digitale utviklingen tar ikke pause i økonomiske nedgangstider. Flaskehalser som trege beslutningsprosesser, trangere økonomi og lav innovasjonstakt må likevel takles for å kunne drive transformasjonen framover.
Vil man skalere opp digitaliseringstakten i økonomisk utfordrende tider, må man tenke nytt og begynne å prioritere faktorer som partnerskap, økosystem og et nytt tankesett rundt finansiering av digitaliseringen. Det er budskapet fra Erik Julius Larsen, Nordensjef hos LTIMindtree.
– Akkurat nå handler mye om å skalere opp den digitale transformasjonen, men utfordringene er merkbare.
– Økonomisjefene snur på hver krone, og det å få til investeringer for den digitale transformasjonen har blitt vanskeligere. Men har man først begynt, så kan man ikke bare stoppe opp. Man er nødt til å fortsette transformasjonen, sier Larsen.
Samtidig understreker han at mange leverandører og selskaper ser ut til å ha glemt kraften i innovasjon og nytenkning.
– Det blir for operasjonelt. Det er ikke lenger like mye sult blant IT-leverandørene. Mange leverandører har blitt «fat and happy». De har vært aktive på markedet i 10-15 år, og nå har innovasjonen begynt å stagnere, mener Larsen.
Bedriftene må prioritere samarbeid og økosystem i større grad enn før. Det går ikke å gjøre alt på egen hånd lenger. Bortsett fra at de økonomiske forutsetningene endres drastisk, har også forventningene til hastighet og resultater økt.
– Du trenger tilgang på kompetanse og tilstrekkelig med eksperter. Du trenger erfaring og noen som forstår akkurat din virksomhet. Det gjelder enten det dreier seg om industri, bank og finans, detaljhandel eller annen virksomhet. LTIMindtree kan hjelpe deg med dette.
– Det holder ikke bare å ha noen som hjelper deg med IT, du trenger noen som ser helheten. Hvordan binde sammen teknologi og forretningsforståelse i et strategisk perspektiv, forklarer Larsen.
Når markedene bremser ned, må det tenkes nytt og annerledes for å opprettholde samme innovasjonstakt. LTIMindtree, et multinasjonalt indisk selskap med røtter i Danmark, ser et stort behov for nytenkning og å gjøre ting på en litt annen måte.
– Vi er et selskap som kommer inn og utfordrer de etablerte aktørene med nye tanker, ideer og løsninger. Vi vil fornye og forandre dagens etablerte sannheter. Vi er svært fleksible og enkle å jobbe med, sier han.
Ingeniørselskapet Larsen & Toubro, kanskje bedre kjent som bare L&T, ble grunnlagt i India allerede i 1938, av de danske ingeniørene Henning Holck-Larsen og Søren Kristian Toubro. Takket være det nordiske DNA-et i selskapet, ble etableringen av de nordiske enhetene tuftet på de samme forretningsprinsippene som lokale selskaper.
– Det gir oss et unikt perspektiv og en forståelse av det lokale markedets dynamikk, som igjen gjør oss i stand til å levere gode og effektive løsninger, sier Larsen.
LTIMindtree har en bred portefølje av tjenester, med spisskompetanse innen blant annet Microsoft Azure og Dynamics 365, SAP, AWS, ServiceNow, Google Cloud, Databricks og Snowflake. Det muliggjør skreddersydde løsninger som oppfyller hver enkelt kundes unike behov. Selskapets globale profil gir dessuten muligheter til bredere samarbeid.
– Det er gode muligheter for et 360-graders samarbeid med oss. Vårt moderselskap, Larsen & Toubro, kjøper en god del tjenester og produkter fra nordiske selskaper, samtidig som vi har våre IT-løsninger. Mange andre leverer bare IT. Vi kan levere gjennom hele verdikjeden.
Takket være fusjonen mellom LTI (Larsen & Toubro Infotech) og Mindtree, sitter selskapet i dag på en bred kunnskap som få andre aktører kan måle seg med.
– Med Mindtrees styrke innen digital transformasjon og design, sammen med LTI´s ekspertise innen infrastrukturhåndtering og forretningsapplikasjoner, blir vi en helhetlig leverandør som de færreste kan måle seg med, sier Larsen og fortsetter:
– Fusjonen mellom LTI og Mindtree skaper en sterkere og mer konkurransedyktig aktør innen IT-bransjen, med evne til å levere mer omfattende og innovative løsninger til kunder innen ulike bransjer og geografiske områder.
Det solide fundamentet til LTIMindtree gir dessuten mulighet til å hjelpe kundene økonomisk. I takt med at pengeflyten strupes, må man bli mer innovative når det kommer til finansieringsløsninger.
– Vi er klare for å ha «skin in the game» og stå for en del av kundens risiko. For å fortsette å drive den digitale transformasjonen videre, må pengene av og til komme raskere enn man klarer. Der kan vi komme inn og hjelpe kunden ved behov, avslutter Erik Julius Larssen.