Annonsørinnhold fra
Advertiser company logo

Gard satset tidlig på KI – nå høster de gevinstene

Brigt Valland i Gard, Åsne Holtklimpen og Frode Ingebretsen i Crayon. Sjøforsikringsselskapet Gard har sin hovedbase like utenfor Arendal sentrum.
Brigt Valland i Gard, Åsne Holtklimpen og Frode Ingebretsen i Crayon. Sjøforsikringsselskapet Gard har sin hovedbase like utenfor Arendal sentrum. Foto: TUM Studio
Produsert av TUM Studio

Da toppledelsen i Gard ble introdusert for Microsofts Copilot, innså de raskt mulighetene teknologien kunne gi. To år senere er kunstig intelligens blitt en naturlig del av hverdagen i det verdensledende sjøforsikringsselskapet.

Omkranset av spredte sørlandshus ligger hovedkontoret deres som et landemerke ved byfjorden like utenfor Arendal sentrum. Med en historie som strekker seg tilbake til 1907, er Gard en av byens hjørnesteinsbedrifter.

I et selskap som har rundt 770 ansatte fordelt på 14 kontorer verden over, er det et enormt potensial for å utnytte kunstig intelligens. Men hvordan sikrer man at teknologien faktisk tas i bruk der det monner mest?

Ledelsen i forkant 

Historien starter to og et halvt år tilbake. Gard hadde akkurat valgt Crayon som IT-partner på innkjøp og optimalisering. 

Brigt Valland i Gard.  Foto:  TUM Studio
Brigt Valland i Gard.  Foto:  TUM Studio

– Crayon har hjulpet oss med å komme i gang med Copilot og annen ny funksjonalitet, sier Brigt Valland, som leder IT Operations-teamet i Gard.

– Vi har hele tiden hatt en klar holdning om at det er lov å prøve og feile, fortsetter han.

Valland forteller at det i Gard er en genuin interesse for å utforske ny teknologi, og at KI anses som en viktig del av fremtidens arbeidsliv.

– Det er nødvendig å møte denne utviklingen med nysgjerrighet og vilje til å lære, slik at organisasjonen kan bygge kompetanse og dra nytte av de mulighetene det gir.

Sjøforsikringsselskapet Gard

  •  Grunnlagt i Arendal i 1907
  •  Verdens ledende leverandør av sjø- og energi­forsikring
  • Omtrent 770 ansatte fordelt på 14 kontorer globalt
  • Forsikrer omtrent 19 500 havgående fartøy

Omfattende brukeropplæring 

Thomas Sivertsen i Gard fikk ansvaret for å sikre at Copilot-implementeringen ble en suksess. I tospann med Åsne Holtklimpen, seniorkonsulent i Crayon og en av de første i verden, ble løpet lagt.

Gard har lagt stor vekt på opplæring i forbindelse med innføringen av KI. Sammen med Crayon utarbeidet de en egen læringsreise for KI, der trening i Copilot har vært en sentral del.

– For oss i Crayon handler brukeradopsjon om å gjøre teknologien relevant i hverdagen. Vi legger opp til praktiske øvelser, deler smarte tips og skaper trygge rammer. Det er ikke teknologien alene som skaper verdi – det er at folk faktisk tar den i bruk, sier Holtklimpen.

Frode Ingebretsen i Crayon.  Foto:  TUM Studio
Frode Ingebretsen i Crayon.  Foto:  TUM Studio

Rådgiver i Crayon, Frode Ingebretsen, husker godt hvordan engasjementet for Copilot spredte seg i organisasjonen.

– Det var imponerende å se den store interessen. At fellessesjonene samlet opptil 200 deltakere, viser tydelig både behovet og ønsket blant de ansatte om å få en dypere forståelse av hvilke muligheter teknologien gir.

Samtidig tok Gard et bevisst valg: Copilot-lisenser skulle ikke tildeles automatisk, ansatte måtte be om tilgang. 

Parallelt med opplæringen er det bygget opp et nettverk av såkalte «champions» – superbrukere som sprer kunnskap videre i organisasjonen. Dette har skapt en delingskultur der ansatte lærer av hverandre.

Ingebretsen, Valland og Holtklimpen foran hovedkontoret til Gard i Arendal, der rundt 300 av de ansatte jobber.  Foto:  TUM Studio
Ingebretsen, Valland og Holtklimpen foran hovedkontoret til Gard i Arendal, der rundt 300 av de ansatte jobber.  Foto:  TUM Studio

Trivsel like viktig som tid spart

Tilbakemeldingene så langt viser at mange opplever at investeringen gir stor verdi en mer effektiv arbeidshverdag.

– Selv om teknologien gir oss gode verktøy for å jobbe mer effektivt, er det fortsatt de ansatte som har ansvaret for å sikre at resultatene holder høy kvalitet. Alle som benytter Copilot bruker derfor sin faglige innsikt og kontrollerer innholdet, slik at vi får det beste ut av både teknologi og ekspertise, understreker Valland.

En av de største bekymringene når KI introduseres, er datasikkerhet. Holtklimpen mener kommunikasjon har vært nøkkelen til å rydde bort usikkerhet:

– De ansatte må både vite hva de kan bruke Copilot til, og hva de ikke skal bruke eksterne KI-tjenester til. Vi har laget enkle retningslinjer og lagt vekt på dataklassifisering.

Åsne Holtklimpen i Crayon.  Foto:  TUM Studio
Åsne Holtklimpen i Crayon.  Foto:  TUM Studio

Et skreddersydd dashboard gir Gard innblikk i hvordan Copilot benyttes på tvers av applikasjoner.

– Vi følger med på bruken og tilpasser opplæringen der det trengs, forklarer Ingebretsen.

Men tallene forteller ikke hele historien. Holtklimpen trekker fram en spesiell tilbakemelding:

– Vi hadde en ansatt med dysleksi som fortalte at Copilot hjalp med setningsoppbygging. Det gjorde teksten lettere å forstå for andre. Dette handler om mestring og trivsel. Når folk får verktøy som gjør arbeidsdagen litt enklere, gir det stor verdi.

Fem råd til å ta i bruk KI

For selskaper som vurderer lignende reiser, har Crayon og Gard noen klare råd:

Start smått, men start tidlig. Test ut og lær underveis. Teknologien er fortsatt umoden, men kompetansen må bygges nå.

Involver brukerne. Lavterskelkurs og lokale tilpasninger gir trygghet. Folk må lære seg å stille spørsmål til KI og å faktasjekke svarene.

Senk terskelen. Produktet er teknisk nok. Forklaring og undervisning bør være så lite teknisk som mulig.

Fokuser på verdi, ikke bare teknologi. Det handler om mennesker og arbeidsflyt. Det er ikke nok å kjøpe lisensene, du må investere i opplæring og oppfølging.

Start med å finne problemene, ikke løsningen. Mange velger et verktøy først. Riktig vei er å identifisere de konkrete utfordringene – og så se hvilken teknologi som kan løse dem.

Lokal forankring en suksessfaktor

Hva har gjort samarbeidet mellom Gard og Crayon så vellykket? Alle er enige om at det handler om mer enn bare teknologi.

– Vi har hatt mye moro sammen – god kjemi betyr faktisk mye. Thomas hos Gard har vært en viktig drivkraft, og vi har hatt tett dialog med ham hele veien, sier Holtklimpen.

Valland mener mandat og tillit har vært avgjørende. En bonus er Crayons lokale tilstedeværelse med kontorer i både Arendal og Kristiansand.

 

Holtklimpen og Ingebretsen ved Arendalskontoret til Crayon.   Foto:  TUM Studio
Holtklimpen og Ingebretsen ved Arendalskontoret til Crayon.   Foto:  TUM Studio

– Det er en fordel at vi kan møtes fysisk og bygge relasjoner over tid. Det gir en god dynamikk, sier Holtklimpen.

En felles forståelse av mål og tempo har hele tiden ligget til grunn for samarbeidet.

– Skal man få fullt utbytte av investeringen så handler det like mye om endringsledelse som om teknologi, oppsummerer Ingebretsen.

To år etter oppstarten med Copilot har Gard ikke bare tatt i bruk KI i hverdagen – de har bygget kompetanse, kultur og tillit som gjør dem klare for å ta neste steg.

Var denne artikkelen nyttig?