NETTSKY

Alibaba lanserer sin globale nettsky

Åpner datasentre i Europa, Midtøsten, Australia og Japan.

Alibaba investerer stort i nettskyen. IT-giganten som er børsnotert i USA er allerede størst i hjemlandet Kina.
Alibaba investerer stort i nettskyen. IT-giganten som er børsnotert i USA er allerede størst i hjemlandet Kina. Bilde: Bobby Yip, Reuters
22. nov. 2016 - 12:23

Dermed kan den kinesiske IT-giganten skilte med 14 lokasjoner, som skal dekke alle verdens viktigste økonomiske områder.

Inntoget på det europeiske markedet for skytjenester skjer i form av et strategisk samarbeid med Vodafone, blir det opplyst i en pressemelding.

Anlegget ble startet opp i den tyske byen Frankfurt i går. Samme dag etablerte de nye datasentre i Dubai, Australia og Japan.

Går i strupen på Amazon, Google, Microsoft, IBM osv.

I likhet med vestlige konkurrenter så tilbyr også Alibaba et sett av tjenester i nettskyen, herunder utleie av skalerbare virtuelle servere, nettverk, lagring og så videre.

Alibaba ble grunnlagt av kineseren Jack Ma i 1999, først som en B2B-netthandelportal som knyttet produsenter og fabrikker i Kina med utenlandske innkjøpere.

Alibaba-gründer og styreformann Jack Ma (52) blir jevnlig utropt til en av Asias rikeste menn. Han er god for over 34 milliarder dollar, ifølge Bloomberg. Her er IT-entreprenøren avbildet under et foredrag i Shenzhen, Kina for et par uker siden. <i>Bilde: Bobby Yip, Reuters</i>
Alibaba-gründer og styreformann Jack Ma (52) blir jevnlig utropt til en av Asias rikeste menn. Han er god for over 34 milliarder dollar, ifølge Bloomberg. Her er IT-entreprenøren avbildet under et foredrag i Shenzhen, Kina for et par uker siden. Bilde: Bobby Yip, Reuters

I tur og orden har de vokst og etablert virksomhet som blant annet auksjonsnettsted, betalingstjenester og netthandel rettet mot forbrukere.

Først ved tiårsjubileet i 2009 ble nettskyvirksomheten etablert i form av Alibaba Cloud, som også går under navnet Aliyun.

Den samme infrastrukturen som konsernets nettjenester og ehandel kjører på, tilbys i form av en offentlig skyplattform, der de selger ledig datakapasitet. Dette er noe vi kjenner igjen fra blant annet Amazon og Google.

Utleie av datakraft, nettverk og lagringstjenester i nettskyen kan bli et marked verdt 135 milliarder dollar årlig innen 2020, ifølge tall fra analyseselskapet Canalys.

Etter deres beregninger spås Alibaba Cloud å kapre 7,8 prosent av dette markedet. De ledende aktørene Amazon.com, Microsoft, IBM og Google vil samlet ta et kakestykke på 69,1 prosent, melder nyhetsbyrået Reuters.

Solgte for 150 milliarder – på ett døgn

Alibaba er større enn sine amerikanske motstykker, med bakgrunn i sin dominerende markedsposisjon i hjemlandet Kina, men da målt i omsetning basert i netthandel.

Konsernets inntekter vokser i et rasende tempo. I forrige kvartal økte omsetningen 55 prosent til 5 milliarder dollar. Det er mer enn Amazon og eBay til sammen.

Mens årets handledager «black friday» og «cyber monday» braker løs i USA til helgen, har kineserne allerede gjort unna sin langt større «global shopping festival» 11. november.

Alibabas nettbutikker skal i løpet av dette døgnet ha omsatt varer for anslagsvis 17,8 milliarder dollar, ifølge anslag gjengitt av CNBC. Det tilsvarer over 151 milliarder norske kroner.

Verdens største netthandelaktør vet å bruke dette i markedsføringen også av skytjenestene sine. Selskapet oppgir nå rekord med i høyden 175.000 kjøpetransaksjoner per sekund i forbindelse med årets handlefest.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra