Flott førermiljø til tross – eierne av kommende Porsche 911 Carrera får ikke store valgmuligheten dersom de ønsker å koble en smartmobil til informasjonsskjermen. Det er kun iPhone som støttes. (Bilde: Porsche)
Android Auto forbinder bilens systemer med smartmobilens. Appene kjøres på smartmobilen, men vises på dashbordskjermen. (Bilde: Google, montasje: digi.no)

Android Auto

Anklages for massiv datainnsamling med Android Auto

Men flere av Googles bilpartnere avviser at påstandene stemmer.

Bilen er den neste «dingsen» som skal gjøres smartere. En rekke bilprodusenter skal tilby biler med støtte for systemer som skal integrere smartmobilfunksjonalitet i dashbordet. Spesielt løsningene til Apple og Google, henholdsvis CarPlay og Android Auto, er aktuelle. Men det er også bilprodusenter som ønsker å satse på helt andre systemer.

Les mer: Derfor er bilen viktig for Apple og Google 

Valgte vekk Android Auto

Nylig kom nettstedet Motor Trend med en artikkel hvor det opplyses hvorfor Porsche har valgt å støtte Apple CarPlay, men ikke Android Auto, i selskapets neste 911-utgave.

Ifølge nettstedet har de fått vite av Porsche at dette skyldes at Google krever at svært mye av dataene som bilen tilbyr via bilens OBD2-grensesnitt, blir overført til Googles servere. Google er selv i ferd med lage en bil, så slike data – om alt fra kjølevæsketemperatur og turtall til hastighet og posisjonen til gasspedalen, kan potensielt være nyttig informasjon.

Til sammenligning krever Apple ifølge Motor Trend bare å vite om bilen står i gir mens CarPlay er i bruk.

For utviklere: Test Android Auto-apper uten å kjøpe ny bil 

Avvises

I ettertid har Motor Trend oppdatert artikkelen med en uttalelse fra talskvinnen Liz Markman i Google. Hun avviser flere av påstandene, men ikke alle.

Porsche 911 Carrera Type 991 II
Porsche 911 Carrera, Type 991 II, som skal lanseres i desember, vil kun leveres støtte for Apples CarPlay. Årsaken til at Googles Android Auto ikke støttes, er omstridt. Bilde: Porsche
 

For det første så bestrider Markman at Google samler inn så mye kjøretøyinformasjon som det hevdes i artikkelen til Motor Trend. Kjølevæsketemperatur og posisjonen til gasspedalen skal ikke være omfattet av dette. Dessuten er det opptil den enkelte brukeren av Android Auto å avgjøre om data i det hele tatt skal deles med Google.

Brukeren gjør dette ved eventuelt å gi samtykke første gang brukerens Android-telefon kobles til en bil med Android Auto.

Markman opplyser videre at noen av dataene som bilen tilbyr, brukes til å optimalisere brukeropplevelsen. Blant annet blokkeres visse tastaturfunksjoner når bilen står i gir, og data fra bilen kan brukes til å forbedre posisjonsbestemmelsen ved navigasjon.

Leste du denne? Nå har enda flere biler har blitt hacket 

Bekreftes

Nå er det nok av bilprodusenter som har godtatt betingelsene til Google for Android Auto, og to av dem kan langt på vei bekrefte det Google oppgir.

Ifølge TechCrunch opplyser Ford at selskapets biler tilbyr den samme informasjon til både CarPlay og Android Auto, nemlig data som kreves i forbindelse med navigasjon, samt for å justere bakgrunnsfargene på skjermen til dag- eller nattmodus. Også opplysningen om samtykke før dataene deles, bekreftes.

– Vi vet ikke hva Porsche måtte tilby Google, men vi tilbyr bare et begrenset sett med data som bidrar til å sikre at kundeopplevelsen av Android Auto er optimal og sikker for brukeren, skriver General Motors i en uttalelse. 

Porsche eies av Volkswagen Group, og det er verdt å merke seg at flere av andre de bilprodusentene i samme gruppe (blant Audi, Škoda og Volkswagen selv) er blant selskapene som skal levere biler med Android Auto-støtte.

Les også: Hyundai først med Android Auto 

Til toppen