Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er ikke fornøyd med fremdriften til Apple, og har gitt de frist til novemeber.

Apple får DRM-frist av Forbrukerombudet

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon er lei av å vente på Apple. Nå setter han tidsfrist, og krever handling.

DRM, eller Digital Rights Management, skulle være musikk- og filmbransjenes redning, men i praksis har det ikke stoppet den utbredte piratkopieringen, og det har isteden vært en plage for forbrukerne som faktisk betaler for innholdet.

Apple er et av selskapene som har nytt godt av DRM, fordi selskapet ved hjelp av denne form for teknologi har klart å skaffe seg en dominerende posisjon innen innhold til bærbare medieavspillere takket være sin iTunes-tjeneste.

Her kan kundene kjøpe musikk til sin iPod eller iPhone på en enkel og integrert måte, men musikken kan ikke flyttes til medieavspillere fra konkurrentene.

Norge var tidlig ute med å presse Apple til å åpne opp iTunes, og har fått mye støtte fra både skandinaviske land og fra EU. Kampen har også fått internasjonal oppmerksomhet, men lite har skjedd og nå har forbrukerombudet mistet tålmodigheten.

- Itunes har hatt to år til å innrette seg etter våre krav, og det har ikke skjedd noe nytt etter møtet i februar, sier forbrukerombud Bjør Erik Thon i en pressemelding.

I februar ble Apple enige med forbrukerombudet om å selge DRM-fri musikk, men det har ikke forbrukerombudet sett noe til.

Nå sier forbrukerombudet at Apple har frist til november med å innrette seg etter kravene. Hvis ikke riskerer selskapet offisielle reaksjoner.

Norsk lov slår fast at brukere som kjøper digital musikk eller video har lov til å bruke det kjøpte innholdet på hvilken som helst medieavspiller. Så lenge Apple ikke lisensierer sin FairPlay-løsning til andre leverandører, og heller ikke støtter andres løsninger så går det ikke å spille av innholdet på andre enheter.

Steve Jobs har tidligere skrevet et åpen brev der han skriver at Apple ønsker å selge DRM-fri musikk, men at det er plateselskapene som holder igjen.

Dersom det norske forbrukerombudet vinner frem, så forventes det å gi en dominoeffekt for blant annet Finnland, Danmark, Frankrike, Tyskland og Nederland. De har alle gitt sin støtte til det norske forbrukerombudet.

    Les også:

Til toppen