Apple har endelig kommet med en løsning på Error 53-problemet, som berører enheter med uorginal Touch ID-sensor. (Foto: Apple)

Touch ID

Apple gjør til slutt det eneste rette med Error 53

Legger seg helt flate.

Apple har kommet med en oppdatering til iOS som potensielt skal kunne løse problemene som brukere av iPhone har opplevd dersom enheten har skiftet ut telefonens Touch ID-sensor hos andre enn autoriserte Apple-verksteder.

Brukere som har fått skiftet ut sensoren på denne måten, typisk i forbindelse med utskifting av skjermen, har opplevd at mobilen har sluttet å fungere under forsøk på å oppdatere eller gjenopprette den. I stedet har de blitt vist en feilmelding som kalles for Error 53.

Gjøres brukbare igjen

Med den nye oppdateringen som Apple skal ha kommet med i går, kan slike enheter gjøres anvendelige igjen ved å følge instruksjonene på denne supportsiden hos Apple. Det er blant annet viktig at man bruker den aller nyeste versjonen av iTunes.

Oppdateringen vil dog ikke aktivere Touch ID-funksjonen igjen. Men resten av mobilen skal kunne fungere som normalt.

I en uttalelse fra Apple som TechCrunch har gjengitt, heter det at Error 53 er resultatet av en sikkerhetstest som sjekker om Touch ID fungerer skikkelig. Den kjøres på enheten før den forlater fabrikken.

Selskapet beklager eventuelle ulemper problemet har medført kundene og opplyser at sikkerhetstesten kun er ment å være en fabrikktest, ikke noe som skal berøre kundene.

Det dreier seg altså om en feil og ingen ønsket funksjonalitet.

Refusjon

Apple skriver videre i uttalelsen at kunder som har betalt for utskifting av komponenter på grunn av denne feilen kan ta kontakt med selskapet for å få refundert beløpet.

Det nevnte problemet har først nylig blitt allment kjent, men det skal ifølge The Verge ha skapt hodebry for brukere i flere måneder.

Apple nye tiltak retter trolig opp det meste av problemene og fjerner i alle fall noe av grunnlaget for søksmålene som har kommet mot selskapet på grunn av Error 53.

Til toppen