Kina blir stadig viktigere for Apple, og er nå dominerende når det gjelder inntekter fra App Store. (Foto: Apple)

applikasjoner

Apple tjener stort på apper i Kina

Google Play vokser samtidig merkbart i India.

Kina er blitt Apples viktigste marked når det gjelder nedlastning og kjøp av applikasjoner, mener analyseselskapet App Annie.

Ifølge deres tall har Kina vært ledende foran alle andre regioner når det er snakk om antallet nedlastninger av iOS-apper samt inntjening via disse. Dette gjelder årets tredje kvartal, sammenlignet med andre kvartal.

Les også: Android-brukerne laster ned mest

Inntektene fra App Store skal nå være 80 prosent høyere enn inntektene fra Google Play-butikken, mener App Annie, mens i andre kvartal 2015 var inntektene 70 prosent høyere (via TechCrunch).

Kina skal ha passert USA når det gjelder antallet iOS-nedlastninger tidligere på våren, og nå er denne økningen også blitt oversatt til inntekter.

Veksten drives i hovedsak av sosiale applikasjoner og spill. Mange av disse er utviklet eksklusivt for det kinesiske markedet, og mye tyder på at applikasjonsøkosystemet i Kina blir stadig mer modent.

Asia er avgjørende

Situasjonen for Google Play-butikken er annerledes. Takket være stor vekst i nye markeder i Asia er Google-butikken fortsatt ledende når det gjelder rent antall nedlastninger av apper. Antallet nedlastninger skal være 90 prosent større enn på iOS, en økning fra 85 prosent det siste kvartalet.

Land som India, Indonesia og Vietnam er blant markedene som leder an, det er der det selges mange svært rimelige Android-telefoner som igjen bringer en stadig større andel av befolkningen på nett. Men disse appene tjener altså ikke noe særlig med penger. Dette har lenge vært skillet mellom iOS og Android, og med fremvekst av asiatiske markeder blir skillet nå enda tydeligere. Særlig India har nå etablert seg som et veldig stort marked for Android-mobiler.

Les også: Stadig flere Apple Watch-apper

App Annie anbefaler faktisk at utviklere av Android-apper tenker spesifikt på nye brukere med rimeligere telefoner, og forsøker å tilpasse seg deres behov.

Til toppen