Konkurransen om mobile betalingstjenester blir hardere etter at den første løsningen dukket opp for et drøyt år siden. (Foto: Pressefoto)

VIPPS

Dansk mobilbetaling tvinger Dnb til å fjerne gebyret

Nesten.

Torsdag lanserte Danske Bank sin versjon av Vipps, som Dnb har hatt stor suksess med.

Mobile pay fungerer på samme måte, som kjapp overføring av penger med mobilen, uavhengig av om du er kunde i banken eller ikke.

Les også: IBM rammet av dollarsmell: Har falt 13 kvartaler på rad

Høy trafikk

Forskjellen ligger i prising av tjenesten.

Danskene lokker med gratis tjeneste, mens Dnb krever én kroner pr. overføring og én prosent av beløpet hvis det handler om mer enn 2000 kroner.

Og det har gitt noen kroner i kassa.

Dnbs egne tall viser at Vipps har vært brukt 750.000 ganger siden oppstarten 1. juni i år.

Totalt er det overført 250 millioner kroner.

Selv om Dnb ikke vil ut med hvor mye penger det har generert, er det enkelt å regne ut at julebordet er i boks, isolert sett.

I realiteten er det ikke store penger å hente. Ifølge Dnb koster det mer enn dette kronestykket å formidle overføringer til og fra folks Visa- og Mastercard-kort.

Les gjerne: Finans-IT sikter mot verdenstoppen

Nesten gratis

I praksis er det den konkurrerende tjenesten Mcash, med høyere gebyrer, som Vipps måtte måle seg mot. Dermed kunne Dnb hente inn noe av kostnadene med gebyrer.

Samme dag som Mobile pay lanseres - uten gebyrer - svarer Dnb med å fjerne sine på Vipps.

I alle fall nesten. Småbeløpene blir gratis, men grensen for å plusse på én prosent er hevet til 5000 kroner.

I tillegg dukker det snart opp flere funksjoner, som plass til flere betalingskort og mulighet til å be om penger.

Oppdatert: Torsdag ettermiddag fjernet også Mcash gebyrene. Takk til observante lesere.

Les også: – Betal kontaktfritt overalt i Europa innen 2020

Høye kostnader

– Hva er motivet for å droppe gebyrene?

– Vi vil jo oppleves som den beste tjenesten for vennebetaling, svarer informasjonsdirektør Even Westerveld hos Dnb.

Og han legger til:

– Det er vel ikke noen hemmelighet at det kom en ny tjeneste på markedet i dag, etter at Danske Bank åpnet sin tjeneste for sine norske kunder. En tjeneste som de danske kundene har hatt tilgang til ganske lenge allerede. Vi ønsker all konkurranse velkommen.

– Hvor mye penger takker dere nei til ved å droppe gebyrene?

– Det vil vi ikke gå ut med, men det er en tjeneste som har en kostnad til kortselskapene som er høyere enn gebyrene, sier Westerveld til digi.no.

Les også: – Bankene har sovet i timen

Boliglån

Det grunnleggende motivet for å bruke penger på å utvikle og drive slike tjenester er med andre ord ikke å tjene penger direkte.

Det handler om å bygge lojalitet og skaffe seg nye kunder.

– Vi måler ikke effekten i antall nye kunder. Det er ikke noe mål å selge boliglån gjennom Vipps. Hensikten er å gjøre hverdagen enklere for folk flest, men vi satser også på at dette skal gi folk lyst til å prøve andre tjenester hos oss, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Så flere boliglånskunder kan bli en langtidseffekt?

– Det kan det være.

Så du denne? Slik skal du ikke gjøre det

Til toppen