Slik illustrerer Google Eddystone-protokollen som Physical Web bruker. (Bilde: Google)

google

«Den fysiske weben» kommer til iOS

Skal gjøre det lettere å kommunisere med enheter.

I fjor høst lanserte Google et prosjekt de kaller for Physical Web. Dette er knyttet til tingenes internett, altså er poenget at de som bruker løsningen skal kunne kommunisere med diverse enheter som finnes rundt omkring.

Les mer: Vil bruke webens superkraft på nytt

Physical Web er imidlertid ment til veldig personlig og umiddelbar bruk – for eksempel at brukeren kan bruke mobiltelefonen til å kommunisere med parkeringsautomater, salgsmaskiner, bussholdeplasser og lignende, og motta tilleggsinformasjon, gjennomføre kjøp og så videre. Og det skal kunne gjennomføres uten at man laster ned en eller annen spesiell app. Det skal være åpent og tilgjengelig for alle uansett plattform, og det skal være lett å finne frem og benytte seg av tilkoblede enheter.

Prosjektet er i høyst grad eksperimentelt, og koden er tilgjengelig på GitHub for alle som ønsker å utforske mulighetene.

Kan lastes ned nå

I går gjorde Google imidlertid Physical Web bitte litt mer tilgjengelig for brukere flest. Selskapet har nemlig sluppet versjon 44 av Chrome-nettleseren til iOS, og der støttes protokollen rett i nettleseren.

Det fungerer slik at Physical Web integreres i Chrome-snarveien som er plassert i varslingssenteret i iOS. Derfra skal brukerne kunne nå en liste over webinnhold som er relevant til omgivelsene sine og rangert ut fra hvor nærme enhetene er.

Innholdet kan enkelt gjøres tilgjengelig via et nytt åpent format for Bluetooth Low Energy-baserte «beacons», som kalles Eddystone.

Slik kan beacons hjelpe svaksynte

Prosjektet er fortsatt eksperimentelt og man skal kanskje ikke vente seg allverdens enheter å være tilgjengelige enda, men det er i alle fall et steg fremover at funksjonaliteten nå rulles ut bredt.

Det er foreløpig uvisst når Physical Web-funksjonaliteten kommer til Android.  

Til toppen