Forbrukerrådet mener at den feilaktige lagringen av sms tyder på at strømselskapene kan ha en utfordring med å håndtere den økende datastrømmen som kommer med snarte nett.

MOBILAPP

– En lærepenge for Hafslund

KOMMENTAR: Sms-tabben kan tyde på dårlige sikkerhetsrutiner hos et av Norges største energiselskaper, skriver fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

  • debatt

En forbruker oppdaget ved en tilfeldighet at Hafslunds app siden 2012 har lagret alle hans sms-er , inkludert de som var slettet, på en egen mappe på telefonen. Også Hafslund ble overrasket.

Dette er ikke bare problematisk med tanke på for eksempel videresalg av telefonen, hvor man tror man har slettet all informasjon.

Det kan også tyde på at et av Norges største energiselskaper ikke har gode nok sikkerhetsrutiner på en del av sin kjernevirksomhet.

Hele saken: Hafslund-app med skjult lagring av tekstmeldinger

Datatilsynet

Hafslund har lovet at feilen nå er rettet opp og at appen ikke lenger samler denne informasjonen.

Vi legger til grunn at Hafslund har sørget for sletting av sms-ene som allerede er samlet gjennom appen.

Hvis forbrukerne selv må gjøre noe på sin telefon, må de få beskjed og instruks om hvordan man går fram.

Videre håper vi Hafslund vurderer å kontakte Datatilsynet for å få kartlagt om noe data kan ha kommet på avveie.

Les også: Wikileaks publiserer det stjålne «Sony-arkivet»

Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester, Forbrukerrådet.
Finn Myrstad er fagdirektør i Forbrukerrådet. Bilde: Kjell Håkon K. Larsen

Lærepenge

Dagens avsløring bør være et varsko til, og en lærepenge for, Hafslund og utviklere av digitale tjenester om å ta personvern, sikkerhet og kvalitetskontroll på alvor.

For strømbransjen, som tradisjonelt har vært rimelig analoge, står nå fremfor en digital revolusjon med innføringen av avanserte måle- og styringssystem (AMS) i alle norske hjem.

Her kan du lese om milliongevinst av smarte nett og big data.

Må bli smartere

Flommen av private data som strømselskapene kan få tilgang til, kommer til å eksplodere i løpet av få år.

Da må også strømselskapene bli smartere og greie å håndtere våre data på en mer betryggende måte.

Les mer: Norske nettselskaper øver ikke på IT-angrep

Til toppen