Statsminister Erna Solberg prøvde seg på å løse likninger med DragonBox da hun besøkte Sandnes videregående skole i dag. (Bilde: Statsministerens kontor)

Erna åpnet mattekonkurranse

Algebra Challenge bygger på det norske spillet DragonBox

Statsminister Erna Solberg har i dag besøkt Sandnes videregående skole i Rogaland for å møte noen av de 40 000 elevene som denne uken deltar i Algebra Challenge Norway.

Konkurransen er åpen for elever fra barnetrinnet og oppover. Grunnlaget for konkurransen er et spill, DragonBox, som gir opplæringer i likninger tilpasset elevens klassetrinn. Spillet har vunnet bred internasjonal anerkjennelse. Det er utviklet av Jean-Baptiste Huynh, tidligere lærer i matematikk ved Elvebakken videregående skole i Oslo.

    Les også:

Algebra Challenge Norway engasjerer 40 000 elever på alle trinn. Konkurransen bygger på det norskutviklede spillet DragonBox, og avsluttes fredag ettermiddag.
Algebra Challenge Norway engasjerer 40 000 elever på alle trinn. Konkurransen bygger på det norskutviklede spillet DragonBox, og avsluttes fredag ettermiddag.

Algebra Challenge er opprinnelig et forskningsprosjekt ved Center for Game Science ved University of Washington.

I en pressemelding fra IKT-Norge heter det at dette senteret oppdaget DragonBox i fjor:

I juni 2013 inviterte de alle elever i delstaten Washington til å spille det norskproduserte DragonBox i en uke for å finne ut av om spillet kunne bidra til læring uansett alder, faglig nivå og sosial bakgrunn.

Resultatene viste at 92,9 prosent av elevene mestret grunnleggende likningsløsing i løpet av halvannen time, og elevene løste til sammen over 390 000 likninger i løpet av uken. DragonBox gjorde det også mulig for barn helt ned i barnehagealder å mestre grunnleggende algebra.

Algebra Challenge Norway er en videreføring av dette forskningsprosjektet og har i tillegg som mål å skape entusiasme for matematikk, teknologi og læring.

Konkurransen i Norge arrangeres av Nasjonal Digital Læringsarena og IKT-Norge, i samarbeid med University of Washington og selskapet bak DragonBox, We Want to Know.

Målet er å bruke DragonBox til å løse så mange likninger som mulig. Klassen som løser flest likninger per elev vinner et klassesett av nettbrettet iPad mini.

Deltakerne i konkurransen får tilgang til DragonBox gjennom et eget nettsted. Pågangen i dag har vært så stor at nettstedet melder om problemer. Arrangørene sier de «jobber på spreng for å øke serverkapasiteten» og beklager problemene «på det sterkeste».

Konkurransen avsluttes fredag ettermiddag.

Til toppen