Bilføreren fant raskt ut at politiet i Kanada ikke likte at han brukte smartklokke i trafikken. (Bilde: Marcio Jose Sanchez/AP/NTB scanpix)

«Håndholdt enhet»?

Fikk bot for smartklokke-bruk i bilen

Politiet mente han brøt forbudet mot mobilbruk.

En kanadisk mann kan plusse 120 dollar på utgiftene han allerede har brukt på Apple Watch og dens påkrevde iPhone.

Dyrt låtbytte

Det var under en kjøretur i Quebec-provinsen onsdag at politiet vinket ham over. Foruten boten på nær 1.000 kroner fikk han fire prikker på førerkortet.

Jeffrey Macesin sier til tv-stasjonen CTV News at han tror politiet observerte at han byttet musikkspor med smartklokken, mens hånda var på rattet.

Mobiltelefonen, som reglene sier at bilfører ikke betjene i trafikken, lå ifølge ham trygt forvart til lading i en bag ved siden av.

Så du denne? Apple-klokka ble egentlig designet i Norge for 20 år siden

Fastmontert

Macesin argumenterer for at han teknisk sett verken holdt eller brukte mobiltelefonen.

Likevel fikk han bot med bakgrunn i Section 439.1 i Quebec Highway Safety Code, som sier:

«Ingen person kan, under kjøring med motorvogn, benytte en håndholdt enhet som inkluderer en telefon-funksjon.»

- Men det er jo ikke en håndholdt enhet. Det er en klokke. Du vet, den sitter på håndleddet mitt, sier mannen.

Les også: Smarte systemer inntar norsk transport

- Gråsone

En advokat med brudd på veitrafikklover som spesialområde sier til CTV News at han har ventet på at en slik sak skulle dukke opp, og at forholdet faller under en gråsone.

- Jeg er ikke overbevist at Apple Watch i seg selv er å regne som en telefon. Det er mer som en bluetooth-enhet som kommuniserer med telefonen, og det er etablert i lovverket at det er tillatt å bruke bluetooth-enheter, sier juristen.

Norsk lov og forskrift om forbud mot førers bruk av mobiltelefon under kjøring nevner ikke smartklokker, men påpeker at bruk av mobiltelefon inkluderer «enhver betjening av mobiltelefonens funksjoner».

Bør det være tillatt å bruke smartklokke mens man kjører bil på norske veier? Hør gjerne fra deg i debattfeltet under.

Les også: Uber «stjal» robot-eksperter

Til toppen