Kjære lesere, tusen takk for at dere har fulgt oss og tipset om mange gode saker gjennom alle disse årene!

For 20 år siden gikk digi.no ut av beta

Endelig tar vi farvel med tenårene. Nå gleder vi oss til fortsettelsen.

IT-bransjens nettavis fyller 20 år i dag. Etter to uker med betatesting kunne medgründer og daværende redaktør, Paal Leveraas, kunngjøre at DiGi: – som var det første navnet på digi.no – var ute av beta. Det skjedde altså den 26. august 1996.

Ideen om å skape det som i dag er digi.no, fikk Leveraas i november 1995. Da jobber han med Sol.no, som på den tiden var en liten portal. Tidligere hadde han sluttet som redaktør i Computerworld Norge.

Skulle få mange søsken

Sammen med Frode Nielsen, medierådgiver i Geelmuyden-Kiese, ble selskapet Internett Kanal 1 etablert. Tanken var at digi.no skulle være den første av en rekke nisjenettaviser, men det skulle gå mange år før selskapet etablerte en ny. 

Også på denne tiden skrev digi.no mye om IT, eller «data». I tillegg hadde nettavisen en seksjon for tele-stoff. Senere kom blant annet en media-seksjon og en finansseksjon.

Paal Leveraas etablerte digi.no i 1996.
Paal Leveraas etablerte digi.no i 1996. Foto: HR Norge

I lanseringsartikkelen skrev Leveraas at datidens nettaviser var misbruk av en journalistisk gylden mulighet til å utvide rammene for faget, fordi journalistikken så langt hadde bestått i å gjøre det samme på nett som på papir, bortsett fra at man ofte la til en masse irrelevante og ubrukelige lenker til uinteressante hjemmesider.

– Det er ubetydelig forskjell på hvordan internett utnyttes som medium i dag, og en tradisjonell avis eller radio- eller TV-kanal, skrev Leveraas.

I tillegg til å være gründer og redaktør, var han også utvikler av den Lotus Notes-baserte publiseringsløsningen digi.no brukte helt fram til 2003.

Selv om digi.no raskt fikk et betydelig antall lesere, så har tilværelsen vært preget av store økonomiske bølgedaler. Dette har gjennom årene ført til både en rekke eierskifter og fare for kroken på døra.

Ekspansjonstiden

Under den mest optimistiske perioden, i år 2000, skiftet digi.no navn til digitoday.no. Samtidig ble Internett Kanal 1 gjort om til konsernet digitoday ASA, som skulle satse internasjonalt. Den norske finanstjenesten Aksjeforum.com ble kjøpt opp og økte den redaksjonelle staben i digitoday.no til hele 15 medarbeidere. Til sammenligning er vi tre fulltidsjournalister i digi.no-redaksjonen i dag.

I første halvdel av 2000 hadde selskapet et overskudd på 2,8 millioner kroner av en omsetning på 10 millioner. 

– Eplekjekke raste vi rett inn i våre naboland for å erobre dem med konseptet vårt. Jeg fikk Finland. Det rakk jeg akkurat å erobre før luften gikk ut av ballongen, skrev Leveraas i en kommentar i november 2001. Få måneder tidligere var digitoday Finland blitt solgt til de ansatte. 

Den finske nettavisen lever fortsatt, med samme navn, men helt andre eiere.

Like før den store boomen var over, kom det et bud fra et amerikansk mediehus på 80 millioner kroner for konsernet. Men det ble vurdert som altfor lavt av digitoday-styret.

Rett før nettavisen fylte fem år, i august 2001, besluttet selskapet å vende tilbake til mer jordnære verdier og valgte å ta i bruk digi.no som avisnavn igjen. Det var uansett det de fleste hadde kalt oss hele tiden.

Samarbeid

I 2002 ble digi.no en del av et større fellesskap, da utgiverselskapet ble kjøpt opp av Katalysator Media, sammen med DinSide, iMarkedet og Propaganda. Selskapet ble senere solgt til Aller, med digi.no på lasset. 

Høsten 2014 ble vi solgt til vår nåværende eier, Teknisk Ukeblad Media, der vi senere også har fått selskap av søsterpublikasjoner som Tek.no og Inside Telecom.

Hele tiden har visjonen til digi.no å være en business-to-business-tjeneste, selv om vi også har gjort sidesprang inn mot forbrukerområdet – med blant annet filmomtaler, spillanmeldelser og programvareanbefalinger (nettjuveler)

Bli med oss videre på reisen

En rød tråd gjennom alle årene som har gått, er at redaksjonen har journalister som også er teknologer, utviklere og med fartstid og bakgrunn fra bransjen vi dekker – og elsker. Dette er antakelig den viktigste suksessfaktoren vår, og noe vi tror er unikt for oss, den dag i dag.

Nå som vi endelig tar farvel med tenårene, er det under de beste forutsetninger, selv om det må påpekes at dagens mediemarked også er krevende. Vi er del av Norges beste redaksjonelle miljø for teknologistoff, Teknisk Ukeblad har overlatt IT-satsingen til oss, og det skjer utrolig mye spennende i mediehuset.

Vi gleder oss til fortsettelsen!

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)
Til toppen