IT-entreprenør André Eidskrem gjør god butikk på et kort domenenavn han kjøpte allerede i 1996. (Bilde: Privat.)

For 20 år siden betalte André 33 000 kroner for domenet. I går tikket millionene inn på konto

- Jeg kunne fått det dobbelte!

For 20 år siden - da digi.no nettopp hadde startet opp - bestemte den 25 år gamle NHH-studenten, Andre Eidskrem, seg for å bruke 33 000 kroner på domenet by.com.

Vennene lo. Og lo. Og lo. Men den standhaftige sunnmøringen var ikke i tvil. 

Dette skulle bli en god investering. Og det ble det. For i går tikket det inn - ifølge VG - ti millioner kroner på kontoen hans. 

- Risikosport

- Det har vært en liten risikosport dette. Det har vært mange år med moro, både på godt og vondt, sier Eidskrem til digi.no.

I utgangspunktet var planen å lage en tjeneste som samlet alle byene i Norge under ett. Men den ideen ble lagt på is.

- Da jeg ringte amerikaneren som eide domenet på 90-tallet ville jeg ikke fortelle ham hva betydningen av by var på norsk på grunn av at jeg var redd for at prisen ville stige til værs. Jeg fortalte bare at by var kortnavnet for et firma jeg hold på å etablere, forteller 45-åringen entusiastisk.

Ble frastjålet domenet

Ferden til millionutbetalingen har vært lang. By.com har faktisk ikke alltid vært i Eidskrem sine hender siden oppkjøpet i 96.

- Nei. Det ble faktisk stjålet fra meg.

Før kunne man nemlig bare sende en faks til Network Solutions i USA med personopplysninger og en underskrift fra domeneeier før man fikk lov til å overta domenenavn. Det var det også én som gjorde uten Eidskrem sin velsignelse. Men sunnmøringen fikk til slutt tilbake milliondomenet etter mye om og men.

- Det er mange rare ting som har skjedd oppigjennom årene, konstaterer 45-åringen.

jesus.by.com

Blant annet har mange sett nytten av å bruke by.com som et underdomene. jesus.by.com har for eksempel blitt benyttet. By er også ISO-koden for Hviterussland, så derfra har det også vært mange interessenter. Oljeselskaper har også stått på kundelisten til by.com. Men Eidskrem har aldri brukt milliondomenet til noe fornuftig selv. Han vil ikke kludre til navnet.

Nå i senere tid har domenenavn bare blitt mer og mer verdt. Spesielt korte domener med bare to bokstaver. Da Eidskrem kjøpte by.com var det bare førti slike domener i private hender, ifølge ham. 

- I Kina har by.com vært et veldig attraktivt navn. Det skyldes rett og slett fordi det er en god kombinasjon av bokstaver. Både markedet og børs har bare gått oppover der de siste årene, og det har blitt solgt mange domener av denne typen der, sier forretningsmannen. 

Hype rundt korte domenenavn

Direktør for internett og nye medier i IKT-Norge, Torgeir Waterhouse, har forklart årsaken til hypen rundt domenene med bare to bokstaver slik:

– De korte domenene er lette å huske og kommunisere, og er ofte veldig treffende, sier han til VG.

Hvem den kinesiske kjøperen er vet ikke Eidskrem. Men han har veldig lyst til å prate med ham. Først må han bare lære seg kinesisk. Ifølge megleren hans snakker nemlig ikke mannen som har kjøpt domenet engelsk. 

I 2007 fikk Eidskrems firma IT-selskapet Cisco - et av de største firmaene i Silicon Valley - som kunde.

Nå lanserer de en internasjonal mobilplattform for datagiganten. Pengene fra domenesalget kommer til å gå med til markedsføringen av denne plattformen.

Sa nei til 8 millioner

- Det er litt vemodig å selge unna nå. Jeg kunne mest sannsynlig fått det dobbelte om et halvt år. Jeg er sikker på at verdien av domenet kommer til å stige mye mer enn i dag. Samtidig er det forhold som gjør at det ikke er så lett å gamble videre på at det stiger. I Kina er det nemlig ikke skatt på domenesalg, men hvis kinesiske myndigheter ser skatteverdiene av disse salgene kan dette for endre seg. Derfor vurderte jeg det dit hen at jeg måtte selge unna nå, sammenfatter han. 

PS: For fem måneder siden sa Eidskrem nei til et bud på 900.000 dollar. Da foregikk auksjonen via namescon.com. På grunn av høye provisjoner valgte Eidskrem ikke å selge, men heller arrangere en auksjon på gründernettsiden shapingtheodds.com.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)
Til toppen