Google skal over tre år skyte inn 150 millioner euro i tiltak for å gjøre digital, europeisk journalistikk mer levedyktig. (Foto: )

Journalistikk

Google søker nye venner

Skal bruke milliardbeløp på å forbedre europeisk presse.

Googles vekst har bidratt til vanskeligere forhold for mange europeiske selskaper. Dette inkluderer mange aviser, som er avhengige av Google for å tiltrekke seg flere lesere. Men samtidig har aktører som Google og Facebook forsynt seg stadig mer av de totale annonseinntektene på nett.

Det har ført til gnisninger.

Les også: Brått fall i nettavis-trafikken 

Olivenkvist

Google må for tiden slåss på flere fronter i Europa, mot både europeiske og amerikanske interesser. Men nå ser det ut til at selskapet ønsker å dempe konfliktnivået med i alle fall deler av mediebransjen ved å tilby en olivenkvist, ved blant annet å bevilge 150 millioner euro (tilsvarende 1,26 milliarder kroner), over en treårsperiode, til å stimulere og støtte innovasjon innen digital kvalitetsjournalistikk.

Initiativet, Digital News Initiative, omfatter også investeringer i produktutvikling, opplæring og forskning. Målet er et mer levedyktig økosystem for nyheter.

Nyheten ble kunngjort denne uken under FT Media Conference i London av Carlo D'Asaro Biondo, Googles president for strategisk samarbeid i Europa. I en tale som er gjengitt her, sa han at avisutgivere i Europa forteller at de er dypt bekymret over deres muligheter til å finansiere god journalistikk i framtiden.

Språk

Han mener at dette i særlig grad gjelder land hvor engelsk ikke er offisielt språk.

– På engelsk er det mulig å bygge et digert, globalt publikum – New York Times, Daily Mail og Guardian har alle bevist dette. Men jeg er fra Italia, og det er mye vanskeligere for italienske aviser, samt for andre fra land med mindre brukte språk, sa D’Asaro Biondo.

– Vi erkjenner at teknologiselskaper og nyhetsorganisasjoner er del av det samme informasjonsøkosystemet. Vi ønsker å spille vår rolle i den felles kampen om å finne mer levedyktige modeller for nyheter, sa D’Asaro Biondo.

Avhengighet: Blokkerte Google, trafikken stupte 

Større kake

I forbindelse med kunngjøringen ble D’Asaro Biondo intervjuet av Financial Times. Til den britiske avisen forteller han at Google i Europa primært har vært organisert for å selge annonser, ikke for å verdsette partnerskap. Det var først i fjor at Google innså at dette var et problem, og denne forsømmelsen har trolig noe av skylden for at Google nå i stadig økende grad merker misnøyen fra blant annet EUs konkurransemyndigheter.

Ifølge Financial Times, mener han at Google burde ha strukket ut en hjelpende hånd til alle europeiske bransjer hvor digitaliseringen stadig øker presset på forretningsmodellene. Men dette skjedde ikke. Nå ønsker D’Asaro Biondo å rette opp i dette.

– Jeg kan gjøre kaken større for alle. Dersom vi kan se hverandre i øynene med respekt, tror jeg at vi kan gjøre utrolige ting i Europa.

Les også: Tyske aviser blir værende hos Google 

Partnere

Fra starten av er det åtte europeiske aviser og avisforlag som er med som partnere i Digital News Initiativ – Les Echos, FAZ, Financial Times, The Guardian, NRC Group, El Pais, La Stampa og Die Zeit. Partnere er også organisasjonene European Journalism Centre, Global Editors Network og International News Media Association.

Men alle europeiske forlag og andre som er involvert i den digitale, europeiske nyhetsbransjen, er velkomne som deltakere.

Blant medieselskapene som helt klart mangler, er to av de mest Google-kritiske, nemlig News Corp og Axel Springer. Det er kanskje ikke så overraskende, og det er nok en visse skepsis blant mange av de øvrige angående hvor ekte vare dette utspillet er.

– Vi ønsker Digital News Initiativ velkommen og ser virkelig potensialet. Men potensialet avhenger av at det, etter å ha blitt unnfanget i Europa, nå også blir adoptert av Google i Mountain View (hovedkontoret i California, red.anm.), sier Tony Danker, internasjonal direktør for Guardian News & Media, til BBC News.

– Testen av om det er vellykket handler om hvorvidt det fører endringer av betydning for å sikre at journalismen blomstrer i digitalalderen, sier Danker.

Dette er dog ikke første gang Google betaler støtte til avishus i Europa. I 2013 betalte selskapet 60 millioner euro til franske nettaviser. Men det var et resultat av et forlik. Den nye ordningen er etter alt å dømme noe Google har kommet opp med på egenhånd – selv om det er nok er de mange stridene i Europa som har fått Google til å tenke i disse baner.

Bakgrunn: Google betaler franske nettaviser 

 

Til toppen