ANALYSER

Googles «tv-pinne» holder teten

Chromecast er markedsleder uten at salget imponerer.

Google kom med en ny og litt dyrere utgave av Chromecast tidligere i høst. Den kan sees til venstre i bildet, mens originalen vises til høyre.
Google kom med en ny og litt dyrere utgave av Chromecast tidligere i høst. Den kan sees til venstre i bildet, mens originalen vises til høyre. Bilde: Google
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
30. nov. 2015 - 11:34

Google Chromecast, den enkle tv-pluggen man kan kjøpe for noen få hundrelapper og bruke til å strømme video og lyd pc-er og mobile enheter, var ifølge Strategy Analytics den mest solgte enheten i produktkategorien for digitale strømmeenheter i årets tredje kvartal.

Også i de fire foregående kvartalene skal Chromecast ha ligget på toppen salgslistene for denne kategorien.

Bare noen få millioner

I alt ble det solgt 9,2 millioner slike produkter i forrige kvartal. Av dette hadde Chromecast en markedsandel på 35 prosent – noe som utgjør drøyt 3,2 millioner enheter. Med tanke på at prisen er så lav, er ikke dette veldig imponerende for et lavprisprodukt som har fått så gode omtaler.

Selv om markedsandelen til Apple TV er betydelig lavere, 20 prosent i forrige kvartal, så omsetningen av enheten betydelig høyere fordi Apple TV koster mellom 700 og 2250 kroner hos Apple, avhengig av modell.

Amazon Fire TV og Roku deler tredjeplassen, med 16 prosent hver. De resterende produktene i denne kategorien har en samlet markedsandel på 13 prosent, ifølge Strategy Analytics.

Voksende totalmarked

Global Digital Media Streamer Markt Shares Q3 2015, Strategy Analytics
Markedet for digitale strømmeenheter i årets tredje kvartal ble dominert av fire produkter. Bilde: Strategy Analytics
I undersøkelsen, som digi.no bare har fått noen få detaljer fra, fortelles det at hele markedet for nettilknyttede tv-enheter er var på 53 millioner enheter i forrige kvartal. Dette omfatter smarte tv-er, Blu-ray-spillere, spillkonsoller og digitale mediestrømmere. Prognosene til Strategy Analytics tyder på at tallet for hele 2015 vil ende på 221 millioner enheter, noe som er en økning på 17 prosent fra i fjor.

Det opplyses at Samsung stadig leder i markedet for smarte tv-er. Omtrent hver fjerde solgte tv kommer fra dette selskapet. På de neste plassene følger LG og Sony. Det anslås av mellom 8 og 10 prosent av smart-tvene som ble solgt i forrige kvartal, var basert Android TV.

Ifølge Strategy Analytics leverte Sony mer enn dobbelt så mange spillkonsoller som Microsoft i forrige kvartal. Men ifølge analyseselskapet er det ventet at Xbox-salget vil hente igjen PlayStation-salget i det inneværende kvartalet på grunn bunting med blant annet populære spill.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.