Sensordata om hvor raskt en bil bremser ned og hvor godt veigrep den har, kan være avgjørende for å varsle bilistene som kommer bak om at det er vanskelige kjøreforhold. (Bilde: Here)

Open Location Platform

Here vil dele sensordata fra Mercedesen din med «alle andre»

Skal bidra til tryggere og smidigere bilkjøring.

Here, den tidligere kartteknologiavdelingen som Nokia solgte til Audi, BWM og Daimler (Merzedes-Benz) i fjor, kunngjorde i går at selskapet i første halvdel av 2017 skal begynne å tilby tjenester hvor sanntids sensordata fra bilmodeller fra de tre bilprodusentene kan benyttes også av konkurrerende bilprodusenter. 

En del av dagens biler, og temmelig mange av morgendagens, vil være tilknyttet internett. 

Leste du denne? Telia bygger sensornett basert på Oslos bysykkelstasjoner

En mengde sensorer

Ved hjelp av en rekke sensorer i bilene, knyttet til funksjonalitet for tåkelys, varsellys, vindusviskere, ABS-bremser og GPS, kombinert med kameraer for blant annet trafikkskiltgjenkjenning, skal Heres systemer nærmest i sanntid kunne gjenkjenne en rekke forhold av midlertidig karakter. Ifølge selskapet vil dataene som hentes fra bilene være anonymiserte, slik de ikke inneholder noe som kan brukes til å identifisere personer.

Dette kan for eksempel være hindringer i veibanen på grunn av trafikkulykker eller veiarbeid, vanskelige kjøreforhold på grunn av regn, snø eller tåke, midlertidig fartsgrenser eller tilgangen på parkeringsplasser på gatenivå. 

En del biler kan allerede registrere mye av dette, men deler sjelden denne informasjonen med bilene og sjåførene som kommer lenger bak. Google-eide Wazes er et unntak, men mye av den informasjonen kan tilby, avhenger av brukere som manuelt legger inn informasjon.

Les også: Vil gjøre bilene til gigantiske smartmobiler

Tilgjengelig for de fleste

Planen til Here er altså å gjøre all denne informasjonen kommersielt tilgjengelig for mange andre gjennom fire ulike tjenester, Real-Time Traffic, Hazard Warnings, Road Signs og On-Street Parking. Navnene er i stor grad beskrivende for hva som tilbys.

Ikke bare andre bilprodusenter, men også for eksempel offentlige myndigheter og apputviklere vil kunne lisensiere tilgang til dataene.

Data fra en rekke sensorer i biler levert av Here-eierne skal brukes i informasjonstjenester som skal tilbys kommersielt til blant annet konkurrerende bilprodusenter.
Data fra en rekke sensorer i biler levert av Here-eierne skal brukes i informasjonstjenester som skal tilbys kommersielt til blant annet konkurrerende bilprodusenter. Foto: Here

 

Et slikt system avhenger selvfølgelig av tilgang på mye data. Here planlegger derfor å inkludere sensordata fra andre bilmerker etter hvert – nødvendigvis under forutsetning om at andre bilprodusenter er interessert i et slikt samarbeid. 

– Here mener at industrisamarbeid er essensielt for å møte de store utfordringene som veifarende møter overalt, sier toppsjef i Here, Edzard Overbeek, i en pressemelding.

En liten en, men: Din neste bil kan ha innebygd superdatamaskin

Bare ett av flere

Det er ikke gitt at det blir slik, for det er all grunn til å tro at både mange bilprodusenter og andre teknologiselskaper har ønske om å lage konkurrerende økosystemer, med seg selv i sentrum.

Dette gjelder blant annet mange av dem som nå jobber med selvkjørende kjøretøyer, men også aktører som Microsoft og Bosch.

Men i 2015 leverte Here et utkast til felles dataformat for opptak av sensordata, kalt Sensoris, til ERTICO - ITS Europe, et europeisk partnerskap for intelligente trafikksystemer, hvor mer enn hundre aktører innen blant annet bil- og teknologibransjene deltar. ERTICO skal i sommer ha besluttet å jobbe videre med utkastet for å gjøre det til en standardisert grensesnittspesifikasjon. 

Leste du denne? Tesla-app påkaller Marvels superhelter

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen