Dette er superdatamaskinen Volvo vil ta i bruk i selskapets selvkjørende biler. (Bilde: Nvidia)
Volvo og Ericsson utvikler det som omtales som intelligent mediestrømming for selvkjørende biler. Men man kan nok også velge å lese en bok. (Bilde: Volvo Cars)
Be Volvoen starte varmeappararat ved å snakke til armbåndet Microsoft Band 2. (Bilde: Jonas Ingman @ Bruksbild)

Smartbil

Din neste bil kan ha innebygd superdatamaskin

Volvo først til å ta den i bruk.

Volvo står i sentrum av for en rekke teknologinyheter under denne ukens CES-messe i Las Vegas. Både Ericsson, Microsoft og Nvidia har kunngjort teknologisamarbeid med den svenske bilprodusenten.

Noe av bakgrunnen for dette er at Volvo har vært tidlig ute med å kunngjøre planer om å tilby selvstyrte biler. Nå viser det at en kommende bildatamaskin fra Nvidia skal være sentral i denne løsningen.

Kunstig intelligens

Datamaskinen, som på sine spesialfelt skal være svært rask, kalles for Nvidia Drive PX 2. Den omtales som verdens første bildatamaskin med kunstig intelligens og superdatamaskinevner.

I første omgang skal Volvo bruke denne i hundre selvkjørende XC90-biler som skal ut på offentlige veier i løpet av 2017.

PX 2-datamaskinen vil ta i bruk dyp læring for å gjenkjenne objekter i omgivelsene basert på sensordata rundt hele bilen vil kunne fange opp alt fra kjørebaner, veiskilt, fotgjengere og andre kjøretøyer. Brikken skal i sanntid kunne prosessere data fra i alt tolv videokameraer, i tillegg til lidar (laserbasert radar), vanlig radar og ultralydsensorer.

Når de første testutgavene av datamaskinen gjøres tilgjengelige for Volvo og andre utvalgte partnere i løpet av årets andre kvartal, vil den bestå av to neste-generasjons Tegra-prosessorer samt to helt nye, separate GPU-er basert på selskapets Pascal-arkitektur.

Nvidia Drive PX 2
Nvidia Drive PX 2 skal ifølge selskapet være på samme størrelse med et nettbrett, men betydelig tykkere. Bilde: Nvidia
 

Den generelle flyttallsytelsen til PX 2 skal være på 8 billioner flyttallsoperasjoner i sekundet (teraflops). Men med spesialiserte instruksjoner skal den kunne utføre hele 24 billioner dyplæringsoperasjoner i sekundet. Det skal være mer enn ti ganger så mye som den første generasjonen Drive PX, som ble lansert i fjor.

Tilpasset underholdning

Mens man sitter der og lar bilen styre seg selv, kan det være greit å få litt underholdning. Sammen med Ericsson utvikler Volvo nå en løsning som skal kunne tilpasse denne underholdningen til kjøreturen.

Basert på den forventede kjøreruten skal systemet kunne vurdere nettverksforholdene underveis og sørge for at data bufres slik at man unngår hakking i avspillingen når nettverksforholdene er dårlige.

Underholdning kan få en mer framtredende plass i framtidens selvstyrende biler, men fortsatt er det tydeligvis sidepassasjeren som får nyte best av det.
Underholdning kan få en mer framtredende plass i framtidens selvkjørende biler, men fortsatt er det tydeligvis sidepassasjeren som får nyte best av det. Bilde: Volvo Cars
 

Systemet kan foreslå filmer eller tv-serier basert på kjøreturens lengde. Men også det motsatte vil være mulig.

– Dersom du ønsker å se den siste episoden i din favorittserie, vil bilen vite hvor lang tid turen er nødt til å ta og kan optimalisere ruten og kjørekontrollen til dette, sier Anders Tylman i en pressemelding. Han er daglig leder for Volvo Monitoring & Concept Center, som er en del av Volvo Car Group.

Snakk til bilen

Det er likevel det nye produktsamarbeidet med Microsoft som først vil bære frukter som kan konsumeres av Volvo-eiere. Allerede denne våren vil bileiere med tilgang til Volvo on Call-tjenesten, som Volvo lanserte allerede i 2001, kunne gi bilen muntlige beskjeder via armbåndet Microsoft Band 2. Dette inkluderer blant annet forhåndsinnstilling av navigasjonssystemer, oppvarming av bilen og låsing av dører. Videoen nedenfor viser hvordan dette vil fungere.

Microsoft Band 2 støttes av både Android, iOS og Windows Phone. Volvo on Call støttes fra før av både de fleste smartmobiler, Apple Watch og Android Wear.

Til toppen