ANALYSER

Massiv vekst i smartklokke-salget

Men bare om man kun ser på halvparten av tallene.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
29. apr. 2016 - 09:14

Smartklokker selger som aldri før, eventuelt så har salget fått en skikkelig knekk etter jul. Begge deler kan tolkes av tall som Strategy Analytics la fram denne uken for årets første kvartal.

Sammenligner man med samme kvartal i fjor, noe som er det mest korrekte, så har det vært en vekst på 223 prosent i leveransene. I første kvartal i fjor hadde markedslederen, Apple Watch, ennå ikke kommet på markedet. Og uten Apples smartklokke, hadde veksten vært langt lavere – i teorien omtrent 53 prosent.

I alt ble det levert 4,2 millioner smartklokker i forrige kvartal. Selv om dette er svært mange flere enn i første kvartal av 2015, er det bare drøyt halvparten så mange som det ble levert i fjerde kvartal av fjoråret.

Selvfølgelig er desemberkvartalet spesielt og ikke sammenlignbart med et førstekvartal. Men en bortimot halvering av leveransene er likevel mye. Spesielt i et marked som er ganske umodent og fortsatt burde vokse.

Apple Watch

Nedgangen merkes sterkest av Apple. Selv om Apple Watch fortsatt er en soleklar markedsleder, så har markedsandelen falt fra 63,0 prosent til 52,4 prosent. Dette skyldes at leveransene av selskapets smartklokker ikke bare halveres. Selskapet leverte 2,3 ganger så mange Watch-enheter i fjerde kvartal i fjor som i første kvartal i år.

Også Samsungs leveranser og markedsandel faller, men ikke like mye som Apples.

Smartklokke-markedet i første kvartal av 2016, ifølge Strategy Analytics.
 

De mindre leverandørene, som ikke er navngitt i tallene fra Strategy Analytics, som har den minst dårlige utviklingen. Leveransene fra disse selskapene falt bare med knapt 18 prosent fra fjerde kvartal i fjor til første kvartal i år. Dermed økes den samlede markedsandelen til disse leverandørene fra 21,0 til 33,3 prosent i denne perioden. Men de hadde hele 69,2 prosent av markedet før Apple kom på banen.

– Nå som mange av de tidlige Apple-brukerne har fått sine smartklokke, og alle julegavene har blitt pakket opp, ser det ut til at «honeymoon»-perioden til versjon 1 av Apple Watch er over. Framtidig drivkraft for Apple Watch 2 vil være nært knyttet til attraktive apper som bedre utnytter mulighetene ved kroppsnær teknologi, samtidig som at de tilbyr autonom 4G-tilkobling og forbedret batteritid – noe som er temmelig mangelfullt i dag, sier Strategy Analytics-direktør Cliff Raskind i en pressemelding.

Apple kunngjorde nylig at alle nye apper som skal tilbys watchOS etter den 1. juni i år, vil måtte være utviklet direkte for watchOS 2 og kunne fungere uavhengig av en iPhone.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra