Microsoft har ikke lenger et tilnærmet markedsmonopol med 90 prosent. Nå er de en utfordrer med 14 prosent av det totale antallet enheter. Det hevder Microsofts nestkommanderende Kevin Turner (bildet). (Bilde: Microsoft)

Microsoft: – Vi har 14 prosent av markedet

Ser for seg store muligheter i en utfordrerrolle.

Microsofts pågående årlige partnerkonferanse i Washington D.C. gir innsikt i hvorfor selskapet står overfor sin kanskje største utfordring siden starten for 39 år siden.

En utfordring innebærer som kjent ofte både trusler og muligheter.

Bakteppet er omstillingen toppsjef Satya Nadella har varslet. En kursomlegging og ny strategi som ifølge analytikere og observatører inkluderer en større kuttrunde som kan bli bekreftet allerede denne uken.

Microsoft vedgår at de nå konkurrerer i en verden hvor de har 14 prosent markedsandel.

Nestkommanderende (chief operating officer) Kevin Turner var åpen om dette i sin åpningstale på Worldwide Partner Conference (WPC) mandag.

Vel 16.000 partnere er til stede på arrangementet i Walter E. Washington Convention Center denne uken.

Utfordrer: Microsoft viser til Gartner-tall når de trekker frem at de bare kontrollerer 14 prosent av det totale markedet for enheter.
Utfordrer: Microsoft viser til Gartner-tall når de trekker frem at de bare kontrollerer 14 prosent av det totale markedet for enheter. Bilde: Microsoft

Utfordrer

En forholdsvis ydmyk Turner fortalte at verden har endret seg. Gjennom Windows har Microsoft riktignok drøyt 90 prosent av det tradisjonelle pc-markedet, men tar vi med nettbrett og smartmobiler har økosystemet deres en langt mer beskjeden andel.

Erkjennelsen er at i denne nye virkeligheten, så må de tenke nytt. De må tenke på seg selv som en utfordrer og ikke en markedsleder. Ganske andre takter for de som husker monopolsakene mot Microsoft fra 1990-tallet og frem gjennom store deler av 2000-tallet.

Det er de 14 prosentene av «alle enheter» selskapet ønsker å konsentrere seg om å øke. Det ble også varslet en serie rimelige produkter med aggressiv prising for å møte konkurransen fra Google-baserte Chromebooks.

– Microsoft er nødt til å foreta vanskelige beslutninger, men de er nødvendige. De vil også påvirke hvordan vi samarbeider med partnerne våre, sa Kevin Turner. Et par konkrete eksempler er hvordan tidligere erkefiender som Oracle og Salesoffice nå er deltagere på partnerkonferansen.

Lov å feile

I det siste har Microsoft snakket mindre om «enheter og tjenester» og mer om den nye visjonen eller slagordet «mobil først, nettsky først». Satsingen på egen maskinvare blir ikke tonet ned, så det er vanskelig å se den helt store forskjellen.

Det som derimot virker nytt er hvordan Microsoft ønsker å karakterisere seg som en disruptør, med mål nærmest hentet fra en oppstartsbedrift. Selskapet skal bli langt smidigere og endre seg raskt.

– Vi må komme dit raskt, og dersom vi feiler raskt, så lærer vi raskt. Vi må gjøre det, prøve det ut, fikse det, sa Kevin Turner i går.

Overfor partnerne handler det vel så mye om å overbevise dem at det ligger store muligheter i skytjenestene Microsoft satser på.

Sharepoint er blitt en 2 milliarder dollar i året-forretning. Office 365 blir på sin side betegnet som det hurtigst voksende kommersielle produktet deres noensinne, med over en dobling i omsetningen siste året. Azure-porteføljen skal ha fått 42.000 nye kunder, et tall som øker med 1.000 nye kunder hver dag, opplyser selskapet. Samtidig viser lysbildene fra gårsdagens presentasjon at den sosiale samhandlingstjenesten Yammer brukes av over en halv million bedrifter og mer enn 85 prosent av USAs 500 største virksomheter. Skype har over 300 millioner tilkoblede brukere.

På et lysbilde der Kevin Turner forteller hvilke områder de planlegger å angripe i inneværende finansår 2015 (startet 1. juli) er satsingen på skytjenester først nevnt, deriblant Office 365, Azure og CRM. Dernest er planen å vinne fram innen mobil og nettbrett, der selskapet til nå har liten suksess å vise til.

[kilder: Techcrunch og Citeworld]

    Les også:

Til toppen