HTTPS

Milepæl: – For første gang var mer enn halvparten av sidevisningene krypterte

Stadig flere nettsteder bruker HTTPS.

Selv om tallene til Mozilla bare gjelder én enkelt dag, er trenden klar. Stadig mer webinnhold blir levert over sikre forbindelser.
Selv om tallene til Mozilla bare gjelder én enkelt dag, er trenden klar. Stadig mer webinnhold blir levert over sikre forbindelser. Bilde: Volker Pape/Colourbox
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
17. okt. 2016 - 13:31

De siste årenes innsats for å få flere nettsteder til å ta i bruk krypterte forbindelser, altså HTTPS-protokollen, har gitt resultater. Den 13. oktober utgjorde en stor milepæl i så måte. Da registrerte Mozilla for første gang at mer enn halvparten av sidevisningene gjort med Firefox i løpet av en dag, var med HTTPS-sider.

Dette går fram av et twitterinnlegg fra Josh Aas, som leder Let’s Encrypt-initiativet som blant annet Mozilla står bak. Det var TechCrunch som først omtalte dette. 

For øyeblikket finnes det godt over 9 millioner ikke-utløpte sertifikater fra Let's Encrypt. Men antallet vokser daglig med flere hundre tusen.

Merket du noe til dette? Tusenvis av nettsteder rammet av sertifikatfeil

Ikke nødvendigvis representativt

Tallene fra Mozilla er basert på en telemetri-løsning som er integrert i Firefox. Den er ikke aktivert som standard i nettleseren. 

Dessuten er ikke Firefox lenger blant de mest brukte nettleserne. Svært få bruker Firefox på mobile enheter, og selv på pc-er ser det ut til at andelen har krøpet under ti prosent, selv om StatCounter er uenig

Begge deler kan ha påvirket tallene. Samtidig viser de en tydelig vekst. Ifølge TechCrunch oppga Mozilla en HTTPS-andel på 40 prosent i desember i fjor, basert på samme type måling. 

Men av diagrammet nedenfor ser man at andelen svinger mye fra dag til dag. Det vil nok derfor fortsatt ta litt tid før HTTPS-andelen alltid vil være på over 50 prosent.

Les også: – Bare et tidsspørsmål før Google og Mozilla vil kreve sikre websider 

Nettleserandeler

I Norge er Apple Safari den mest brukte nettleseren, dersom man legger sammen mobil- og desktoptallene til Kantar TNS. Ganske nøyaktig hver tredje sidevisning (33,33 prosent) på de norske nettstedene Kantar TNS registrerer, ble gjort med Safari. Men det aller meste skjedde på mobile enheter. 

Nettleserandeler i Norge i september 2016. <i>Foto: Kantar TNS</i>
Nettleserandeler i Norge i september 2016. Foto: Kantar TNS

Chrome følger tett bak, med 32,35 prosent av sidevisningene, foran Internet Explorer med 9,54 prosent, Firefox med 4,96 prosent og Edge med 3,02 prosent. 

Men også en betydelig del av sidevisningene, til sammen 14,45 prosent, blir gjort med nettlesermodulen til apper, i første rekke Facebook-appen. 

Les også: Snart skal Chrome advare mot ikke-kryptert innlogging

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.