BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nå er det VR som gjelder for prosessorbransjen

Skal gi bedre opplevelser både med smartmobil og pc.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
31. mai 2016 - 09:58

Virtuell virkelighet får mye oppmerksomhet for tiden, noe som kan gi prosessorleverandørene håp om bedre tider, siden virkelig god VR-opplevelse ofte krever kraftig maskinvare.

Denne uken har både ARM og Intel kunngjort produkter som er utviklet med blant annet VR i tankene.

Intel lanserte i går en ny utgave av prosessoren Core i7 Extreme Edition for stasjonære pc-er. Denne nye utgaven skal være den første desktop-prosessoren som er utstyrt med inntil ti kjerner. Den skal kunne kombineres med opptil fire diskrete grafikkort og gjøre det mulig å spille spill med 4K-oppløsning samtidig som at andre tunge oppgaver gjøres i bakgrunnen.

Ifølge Intel skal den også være egnet for å både å forbruke og skape VR-innhold for hodemonterte skjermer.

Toppmodellen har ifølge amerikanske PC World en veiledende pris i USA på hele 1723 dollar, nesten dobbelt så mye som slike Extreme-utgaver pleier å koste. I norske prisoversikter ligger prisen på minst 17 590 kroner. Tek.no har skrevet mer om denne prosessoren her.

Til langt flere

Men én ting er pc-baserte entusiastsystemer. For mange vil en mobilbasert løsning være mer aktuell. De fleste mobile enheter benytter systembrikker basert på ARM-arkitekturen, og ARM selv kunngjorde i går design for CPU- og grafikkbrikker som selskapet håper vil finne veien til flaggskipmobiler i 2017.

Den nye CPU-kjernen Cortex-A73 skal være tilpasset 10 nanometer prosessteknologier, noe som skal bidra til forbedringer i den vedvarende ytelsen og energieffektiviteten på opptil 30 prosent, sammenlignet med forgjengeren, Cortex-A73.

Større forskjell kan nok grafikkbrikken Mali-G71 bidra til. Ifølge ARM skal den kunne levere like høy grafikkytelse som de separate grafikkprosessorene man finner i middels dyre, bærbare pc-er i dag, 50 prosent høyere enn dagens toppmodell fra ARM, Mali-T880.

Dette skyldes av GPU-en, som trolig er helt eller delvis designet ved ARM i Trondheim, er basert på en helt ny arkitektur, Bifrost, hvor hver kjerne skal levere opptil 50 prosent bedre grafikkytelse enn tidligere, samtidig som at energieffektiviteten er forbedret med opptil 20 prosent.

Ifølge The Verge er Mali-G71 designet for å kunne løse spesifikke utfordringer knyttet til VR, blant annet ved at den støtter 4K-oppløsning, 120 Hz oppfriskningsrate og bare 4 millisekunders pipeline-forsinkelse.

Blant systemene som nok kan nyte godt at slik maskinvare, er Googles kommende Daydream-plattform. Ifølge Tek.no har Googles VR-sjef uttalt at det er lite sannsynlig at dagens enheter er kraftige nok til å støtte Daydream-plattformen.

Selvstendig kroppsnært

Qualcomm, som har hatt stor suksess med selskapets egenutviklede, men stadig ARM-baserte Snapdragon-prosessorer, lanserte i går en systembrikke som går i en helt annen retning. Snapdragon Wear 1100, som den heter, er beregnet for kroppsnære enheter.

Ifølge Qualcomm skal den nye brikken møte behovet for enheter med mindre størrelse, bedre batteritid, smartere sensorer og mulighet for alltid å være koblet til internett, uavhengig av en smartmobil. Systembrikken støtter derfor 3G/4G, flere navigasjonssystemer, maskinvarebasert kryptering og annen sikkerhetsfunksjonalitet. Brikken har også en integrert applikasjonsprosessor for å kjøre Linux-baserte applikasjoner og kan leveres med støtte for tale, WLAN og Bluetooth.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.