En webapplikasjon som beregnet posisjon og hastigheten til N-partikler, samt animerer disse. Simuleringen tar betydelig kortere tid i testen til høyere, hvor også WebCL er benyttet, i tillegg til WebGL. (Bilde: Khronos Group)

Nettlesere skal få mer regnekraft

WebCL gjør parallellprosessering tilgjengelig via JavaScript.

Dagens datamaskiner, i hele spekteret fra smartmobiler til arbeidsstasjoner, har prosesseringsenheter som webbaserte applikasjoner i dag ikke har full tilgang til. Ikke minst gjelder dette grafikkprosessorene, som kan brukes til mye annet enn å generere grafikk.

I går kunne Khronos Group kunngjøre at WebCL 1.0-spesifikasjonen nå er ratifisert og offentlig utgitt. WebCL skal kunne gjøre det mulig for nettlesere å fordele tunge regneoppgaver på de til enhver tid tilgjengelige prosesseringsressursene, inkludert flerkjernede CPU-er og GPU-er.

WebCL definerer JavaScript-forbindelser til programmeringsgrensesnittene til OpenCL, et rammeverk og en åpen standard for utvikling av programvare som kjøres på tvers av heterogene plattformer. Standarden støttes av mange aktører og produkter.

WebCL vil gjøre det mulig for webapplikasjoner å kompilere OpenCL C-kjerner og å administrere kjøringen av disse. Det er ventet at det vil oppstå et rikt økosystem av JavaScript-mellomvare som kan gjøre det enklere for utviklere å utnytte disse mulighetene.

Videoen nedenfor viser en svært tidlig (2011) sammenligning av ytelsen til ren JavaScript og WebCL ved deformering av objekter. Den viser at WebCL gir minst 87 ganger høyere oppdateringsfrekvens i Apple Safari, men siden den tid har JavaScript-ytelsen til de fleste nettlesere blitt kraftig forbedret. Flere demoer og andre WebCL-ressurser finnes her. Det er også utgitt en egen, åpen kildekodebasert WebCL-validator, som skal kunne hjelpe utviklere med blant annet å hindre uønsket minnetilgang.

– Ved å gjøre parallellprosessering tilgjengelig for millioner av webutviklere, åpner WebCL for innovative, nye nettjenester som tidligere har vært uoppnåelige på grunn av høye krav til regnekraft, sier Tomi Aarnio, redaktør for WebCL-spesikasjonen og sjefsforsker ved Nokia Research Center, i en pressemelding.

WebCL-gruppen hos Khronos ledes av Tasneem Brutch fra Samsung Electronics. Andre selskaper som har bidratt til spesifikasjonen er Adobe, AMD, Aptina, ARM, Google, Imagination Technologies, Mozilla, Intel, Nokia, Nvidia, Opera Software og Qualcomm. De to som i størst grad savnes, er Apple og Microsoft. Apple er dog styremedlem i Khronos Group. Microsoft er ikke medlem i organisasjonen i det hele tatt.

– WebCL følger den utprøvde stien til WebGL, ved å eksponere en kraftig og utprøvd, systemspesifikk teknologi gjennom JavaScript, sier Neil Trevett. Han er formann i OpenCL-arbeidsgruppen, president for Khronos Group og visepresident med ansvar for Nvidias mobile økosystem.

Trevett mener at WebCL danner et fleksibelt fundament for et rikt økosystem av motorer, rammeverk og mellomvare, som gir alle webutviklere betydelige, nye muligheter.

Foreløpig finnes det ikke offisiell nettleserstøtte for WebCL, men AMD har implementert WebCL-støtte i en egen utgave av åpen kildekodebaserte Chromium.

Khronos Group arrangerer senere i dag et seminar om WebCL i forbindelse med Game Developer Conference i San Francisco.

I løpet av konferansen har Khronos Group også publisert nye utgaver av spesifikasjonene OpenGL ES, SYCL og EGL.

    Les også:

Til toppen