BEDRIFTSTEKNOLOGI

Norge leder landskampen om datasentrene

Men ren og billig strøm er ikke nok til å kapre de store kundene.

Kuttet i elavgiften gir Norge et forsprang i Norden, men sikrer ikke alene etterspørsel etter datasenterkapasitet internasjonalt.
Kuttet i elavgiften gir Norge et forsprang i Norden, men sikrer ikke alene etterspørsel etter datasenterkapasitet internasjonalt.
15. okt. 2015 - 14:47

FORNEBU (digi.no): En samlet datasenter-bransje jubler over det kraftige kuttet i elavgiften fra nyttår. Det fører til at Norge er i ferd med å bli billigbutikken i den nordiske konkurransen.

Det er imidlertid ikke sikkert at det er nok til å lokke de store kundene til Norge.

Sverige blir igjen storebror når det trolig kommer et avgiftskutt der om kort tid. Og storspillerne ser etter langt mer enn ren og billig strøm.

Les også: Investeringer i datasentre for 31 milliarder kroner

Storspiller

Det er et bilde som ble tegnet på den nordiske datasenterkonferansen Datacloud Nordic på Fornebu torsdag.

300 deltakere, halvparten av dem fra Norge. Resten fra de andre nordiske landene, bortsett fra et knippe briter og noen høyst anonyme storspillere som lusket i gangene for å sjekke om Norden har noe som funker.

Og datasentrene i de nordiske landene er virkelig i ferd med å bli aktører å regne med internasjonalt, slik de ser seg selv.

Og her er det Norge som ligger i tét.

Danmark vokser sterkest på grunn av storavtalen med Apple om ett nytt megasenter.

Men Norge kommer best ut på pris fordi el-avgiften fra nyttår blir den laveste i Norden.

– Den lave avgiften vil virkelig hjelpe bransjen. Nå er Norge billigst, og det gir oss lederrollen i Norden, mener COO Tor Kristian Gyland hos Green Mountain Datacenter.

Les gjerne: Krav til avgift kan bremse utbygging

Tor Kristian Gyland hos Green Mountain Datacenter tar til orde for en offensiv mot fiberleverandørene om lavere priser.
Tor Kristian Gyland hos Green Mountain Datacenter tar til orde for en offensiv mot fiberleverandørene om lavere priser.

Ikke i evighet

Den posisjonen vil imidlertid ikke vare evig.

– Den norske avgiften har satt de andre litt tilbake, men jeg regner med at Sverige kommer raskt tilbake når de kutter avgiften. Når det skjer, har Sverige kjapt mye å spille på med sin markedsstørrelse og tilgang til solid kompetanse, sier konserndirektør Lucas Cardholm hos den svenske leverandøren Coromatic.

Men avgiften alene betyr lite for konkurranseevnen globalt, ifølge Steve Wallage, toppsjefen hos analyseselskapet Broad Group.

– En lav avgift nå er flott, men de som skal etablere seg fra utlandet har tenkt å bli en stund. Så de er interessert i rammebetingelsene, som el-avgiften 15 eller 20 år frem i tid, sier Wallage.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Trang og dyr fiber

En annen utfordring er pris og kapasitet på fiberlinjene, spesielt i Norge.

Green Mountain peker at leverandører som Telenor må skru ned prisen på et nivå som gjør det mulig for datasentrene å konkurrere med aktører i andre land.

– Og som bransje bør vi jobbe sammen for å sørge for bedre kapasitet, mener Digiplex-sjef Gisle Eckhoff.

Så du denne? Windows 10-testversjoner slutter å fungere i dag

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.