(Bilde: H.Brombach)
(Bilde: H.Brombach)

Avantador

Norsk edtech får skryt av Microsoft-topp

Satser internasjonalt og skal firedoble antall ansatte.

MOSS (digi.no): Microsoft sentralt har lagt merke til det vesle norske «edtech»-selskapet (education technology) Avantador, som satser internasjonalt med læringsplattformen Skooler, som bygger på Microsoft-teknologi som Office 365 og Azure.

I går hadde selskapet fått besøk av blant annet David Langridge, som er globalt ansvarlig for utdanningspartnere hos Microsoft.

En ledelse

På spørsmål fra digi.no om Avantadors potensial, sammenlignet med de andre utdanningspartnerne Microsoft samarbeider med, svarte Langridge at det norske selskapet ligger veldig godt an.

– Vi har mange partnere som vi oppfordrer til å integrere løsningene sine med våre. Avantador har tatt en ledelse på dette området, ved at Skooler er mer integrert enn det øvrige, sa Langridge.

Han fortalte videre at Microsoft Corporation og Avantador samarbeider om to utviklingsprosjekter, blant annet et om persontilpasset læring.

– Elever er ulike og vi lærer på forskjellige måter. I prosjektet bruker vi maskinlæring for å analysere hvor godt en elev har lært et fag, for så å foreslå for lærerne hvordan de kan få elevene opp på samme nivå. Dette kan tilpasses ulike pensum, fortalte Langridge.

Han la til at en stor partneravtale som Avantador nå har kunngjort, vil gjøre det mulig for selskapet med ekspansjon og rask etablering i andre markeder.

24 land

Den nevnte partneravtalen er med Crayon Group, som har 42 kontorer i 24 land og hovedkontor i Oslo. Avantador har tidligere understreket for digi.no at samarbeidet med partnere vil være svært viktig for selskapet, for det er disse som skal stå for det meste av den direkte kundekontakten, både i Norge og i utlandet.

Dette gjør at Avantador i stor grad kan konsentrere seg om videreutvikling og ekspansjon. Lars Gunnar Fledsberg, administrerende direktør i Avantador, mener av avtalen med Crayon vil øke hastigheten på selskapets internasjonale satsning betydelig.

Som selskap har Avantador bare eksistert i en drøyt år. Skooler-løsningen bygger derimot på et eldre produkt som teknologidirektør og Avantador-gründer Tor Ove Henriksen kjøpte rettighetene til fra tidligere Norsk Data Senter.

Allerede går selskapet med overskudd. Det omsatte i fjor for 7,26 millioner kroner, noe som ga et årsresultat på 660 000 kroner. Selskapet har 18 ansatte, men skal ifølge Henriksen vokse til et sted mellom 70 og 90 personer.

I Storbritannia har det blitt etablert et datterselskap med to ansatte.

I Norge

Jens Kristian Aamold i Moss kommune fortalte hvorfor kommunen har valgt å satse på Skooler. Bilde: H.Brombach
I Norge har Skooler blitt tatt i bruk av 626 skoler og til sammen 458 000 brukere. I tillegg kommer pilotprosjekter i både Norge, Sverige og Storbritannia.

Det er ikke lett å bli profet i eget land, men 8 av 11 skoler i Moss kommune deltar nå i et pilotprosjekt. Ifølge Jens Kristian Aamold, rådgiver i Moss kommune, skal alle skolene med for fullt fra august av. Skolene i kommunen har brukt Fronter i mer enn ti år.

– Vi har nok ikke fulgt med i tiden vi heller, men nå vil vi gjøre et skikkelig røsk. Vi velger Skooler fordi de kan tilby konkrete løsninger, ikke bare vyer og framtidsplaner vi ikke har tid til å vente på, sa Aamold under gårsdagens pressemøte.

Selv om Skooler begynner å få fotfeste blant grunnskolene i Norge, er det det mange flere skoler som gjenstår. Mange av disse har allerede lange avtaler med leverandørene av det tradisjonelle LMS-ene (Learning Management System). Henriksen er likevel optimist.

– Vi tror at verktøyene våre vil treffe disse godt når avtalene skal fornyes, sier han.

Fantastisk mulighet

Under pressekonferansen deltok også Roger Larsen, som grunnla Fronter i 1998 og ledet det fram til 2010. I dag er han blant annet styremedlem for Avantador. Han fortalte digi.no hvorfor han på nytt satser på læringsteknologi.

Roger Larsen grunnla Fronter i 1998 og ledet selskapet i mer enn ti år. Men han har ikke gitt seg med å satse på utdanningsteknologi. Bilde: H.Brombach

– Jeg ser på Skooler som en fantastisk, global mulighet. Det er en drøm å kunne realisere det jeg brenner for, at elevene kan lære mer. Man må gå gjennom læreren for å oppnå dette, sa Larsen.

– I Fronter var vi tidlig ute med funksjonalitet tilsvarende meldingene i Twitter og den samtidige redigeringen til Google Docs, allerede tidlig på 2000-tallet. Men dette var på en tid da enkle websider var det eneste som gjaldt så vi måtte lage all funksjonalitet selv. Den gang var det ingen applikasjoner i nettskyen vi kunne integrere mot, ingen smartmobiler, ingen Facebook. Men det er «disrupt yourself or be disrupted» som gjelder, og i IT-bransjen er ti år lang tid.

– I dag er ikke denne innebygde funksjonaliteten nødvendig lenger. I Skooler er det Microsoft som sørger for den grunnleggende funksjonaliteten, tilsvarende penn og papir, og så legger vi bare et omtrent ti verktøy på toppen. Det er i dag unødvendig med egenutviklede verktøy for epost, kalender og samhandling, mener Larsen.

Verktøyene som Skooler-delen av løsningen tilbyr, er primært rettet mot læreren. Elevene bruker stort sett standardverktøyene fra Microsoft, hvor Larsen trekker fram OneNote som en «game changer».

Til toppen