Skooler-funksjonalitet vises som egne fliser ved siden av standardfunksjonaliteten i Office 365. Til venstre står administrerende direktør i Avantardor, Lars Gunnar Fledsberg, mens teknologidirektør og gründer, Tor Ove Henriksen, peker og forklarer. (Foto: H.Brombach)

Skooler

Norsk skoleportal satser internasjonalt med Microsoft i ryggen

Har allerede 400 000 brukere i Norge.

MOSS (digi.no): Det norske markedet for læringsplattformer, eller LMS-er (Learning Management System), har i stor grad vært delt mellom Fronter og Itslearning. Nylig ble det kjent at Itslearning har kjøpt Fronter, noe vil begrense konkurransen i dette markedet ytterligere.

Men bakfra kommer en relativt fersk konkurrent med svært høye ambisjoner. Allerede halvannet år etter at det webbaserte LMS-produktet Skooler kom i salg, er det tatt i bruk ved 600 norske skoler. Inkludert elever, lærere og foresatte, har Skooler nå omtrent 400 000 brukere.

Bakgrunn: Itslearning kjøper sin største konkurrent i Norge 

Arv fra Norsk Data Senter

Det er selskapet Avantador i Moss som står bak Skooler. Selskapet ble etablert i oktober i fjor av Tor Ove Henriksen da han kjøpte rettighetene til produktet Skoleportalen, som Dustin hadde tilbudt i omtrent et halvt år.

– Dustin besluttet at dette var utenfor kjernevirksomheten, forteller Lars Gunnar Fledsberg, administrerende direktør i Avantador, til digi.no.

Henriksen hadde fram til da ledet utviklingen av produktet siden starten for omtrent fem år siden hos daværende Norsk Data Senter, som ble kjøpt av Dustin i 2012.

Noe av grunnideen bak Skooler er at svært mange skoler i Norge allerede bruker Office 365 for utdanning, som tilbys gratis av Microsoft til undervisningssektoren.

– 90 prosent av skolene i Norge har allerede Office 365. Det tilsvarer omtrent en million brukere, det vil si lærere og elever, forteller Fledsberg.

Les også: Norsk Data Senter er historie 

Ett verktøy

Skooler er utviklet i Office 365, noe som ifølge Henriksen åpner for en helt annen integrasjon mellom portalene og Office-produktene enn det som lar seg gjøre med mer separate løsninger.

– Lærerne kan forholde seg til ett verktøy, i stedet for to eller tre, siden nesten alle bruker Office 365 ved siden av, sier Henriksen.

Løsningen skal fungere på alle typer enheter, også på smartmobiler. Det sistnevnte kan ifølge Henriksen være nyttig dersom for eksempel en lærer må gi en elev en anmerkning for dårlig oppførsel i et friminutt.

Foreldreportalene er derimot ikke basert på Office 365, men på Microsoft Azure-nettsky. Foreldrene behøver altså ikke å ha noen Office 365-lisens for å få tilgang til tjenesten.

Skooler og Tor Ove Henriksen. Periodeplan.
Tor Ove Henriksen viser fram ukeplanen til en enkelt elev, slik den kan se ut i Skooler. Klikk på bildet for se en større utgave. Bilde: H.Brombach
 

Men Avantador har ingen planer om å holde seg kun til det norske markedet. Det siste halvåret har selskapet, som bare har tolv ansatte, begynt å markedsføre produktet også i Sverige, Finland, Sveits, Østerrike, Nederland og Storbritannia. Tyskland, Spania og USA står for tur.

Fledsberg ønsker ikke å si noe om hvor mange kunder selskapet har fått i utlandet til nå, men opplyser at det så langt er har blitt undertegnet flest kontrakter i Sverige.

Målet er å ha millioner av Skooler-brukere i 32 land innen 2020.

Leste du denne? – Skeptikerne holder Microsoft skjerpet 

Støtte fra Microsoft

– Ekspansjonen kan skje så raskt på grunn av partnernettverket til Microsoft, og at Microsoft i hvert land måles på utnyttelsesgraden av Office 365 og trafikken til Azure, sier Fledsberg. Microsoft nasjonalt har altså en egeninteresse av å øke bruken av disse tjenestene, også gjennom partnere.

– Når vi kommer til for eksempel Finland, kommer vi til dekket bor og møter de riktige partnerne, sier han. Det er disse partnerne som vil stå for virksomheten i de øvrige landene, selv om Fledsberg ikke ser bort fra at Avantador må ha noen ansatte i alle fall i de største landene.

Samarbeidet bekreftes av Bjørnar Hovemoen, som er education lead Norway hos Microsoft Norge.

– Vår skyløsning har et variert sett av funksjoner som er til stor nytte for våre kunder i alle segmenter. Avantadorsskoleportal på Office 365 utnytter og bygger videre på dette, og gjør vår kunder i utdanningssektoren i stand til å virkelig få full effekt der løsningen er sydd sammen tilpasset deres behov, sier Hovemoen til digi.no.

Han forteller at Skooler har tilleggsfunksjoner innenfor LMS og administrasjon som er til stor nytte for Microsoft kunder, og som øker kundeopplevelsen og gjør brukerne i stand til å få ut potensialet i skyløsningen.

– Microsoft Education er en global organisasjon, og vi hjelper selvsagt partnere til å få kontakter og bistand i andre markeder. Dette har Avantador, som Microsoft-partner, benyttet seg av og vel fortjent fått meget god respons av våre kollegaer, som har sett verdien og potensialet i løsningen. Her kommer fordelene med skyløsninger og en internasjonal aktør som Microsoft til sin rett, som gjør det mulig å raskt etablere seg internasjonalt og nå et mye større marked enn her hjemme i Norge, opplyser Hovemoen.

– Utfordringene innen utdanningssegmentet er internasjonale, og Avantador med sin Skooler gjør skolehverdagen mer effektiv og enklere for elever, lærere, skoleledere og skoleeiere. Med Microsofts lokale utdanningsteam får Avantador raskt god innsikt i de lokale variasjonene og kontakt med lokale partnere som de kan samarbeide med. Skyløsninger er en forutsetning for å virkelig lykkes med digitale verktøy og innhold i alle typer klasserom og forelesningssaler. Skooler fra Avantador har et stort potensiale og Microsoft er med på reisen, avslutter han.

Legger man til at det allerede er 350 millioner brukere av Office 365 for utdanning, og at Microsoft har som mål at dette skal vokse til én milliard innen to år, så er kanskje ikke millioner av Skooler-brukere så urealistisk.

Elev kom seg inn på lukket tjeneste. Sendte SMS som avlyste skoledagen 

Erfaren medspiller

Avantador har også fått med seg Roger Larsen, som var med på å starte opp Fronter i 1998, som han forlot i 2010. Nå har han investert i Avantador, fått plass i styret og hjelper til med internasjonaliseringen.

– Han har gått opp denne løypa før og vet hvilken fallgruver man skal unngå, sier Fledsberg, som også forteller om god støtte fra Innovasjon Norge og Sparebank 1 Østfold.

Henriksen og Fledsberg mener at timingen for Skooler er veldig god akkurat nå, både i Norge og i utlandet.

– Office 365 har blitt et veldig modent produkt og er tilgjengelig også via apper til alle operativsystemene, sier Henriksen.

– Dessuten har Nadella [toppsjef i Microsoft, journ. anm.] gjort noen grep som har gjort det mye morsommere å jobbe med teknologien deres.

Bakgrunn: Norsk e-læringsselskap solgt 

Også i egen by

Avantador har nå også lykkes på hjemmebane og undertegner denne uken en kontrakt med Moss kommune om å tilby Skooler til grunnskolen, hvor det til i dag benyttes Fronter.

– Det er veldig gledelig at våre egne barn får bruke Skooler, sier Fledsberg.

Skooler tilbys som en abonnementsløsning som inkluderer blant annet oppdateringer og support, hvor prisen settes med utgangspunkt i antallet skoler. Likevel understreker Henriksen at det dreier seg om en løsning som kunden eier og kan få gjort spesialtilpasninger til.

Kommentar: Norsk læringsteknologi i verdensklasse 

Til toppen