Apple kjøpte hodetelefon-produsenten Beats i fjor, og fikk da med seg en streamingtjeneste som nå skal lanseres bredt globalt. Norske beat.no (uten sammenligning for øvrig) ønsker konkurransen velkommen. (Foto: jhaymesisvip/flickr/creative commons)

Strømmekrigen

Norske Beat.no ønsker Apple velkommen etter

Klart for mer konkurranse, men det bekymrer ikke det norske alternativet.

-–Står dere i fare for å drukne fullstendig i konkurransen nå, Linn Dyveke Wilberg i norske Beat.no?

– Nei, det gjør vi nok ikke. Vi tror dette er et marked hvor det er plass til flere. Vi er godt rigget i markedet. Norge og Norden er et av de mest utviklede streamingmarkedene i verden.

Wilberg er en av gründerne i Beat.no, som etter å ha forsøkt seg først som mp3-butikk startet opp sitt musikkstrømmetilbud i 2011.

Bakgrunn: Streamer musikk med HTML5

Tror på Apple-effekt

I drøyt fire år har den vesle gründerbedriften fra Gulen i Sogn- og Fjordane forsøkt å ta opp kampen mot tunge aktører som Spotify, Wimp (nå Tidal med musikkmogulen Jay Z i spissen), for ikke å nevne størrelser som Microsoft, Google og Amazon.

Heller ikke kveldens varslede lansering av Apple Music, som toppsjefen i Sony Music røpet allerede i går, er noe Wilberg og co frykter.

– Apple er jo store. Når de velger å gjøre noe merker hele markedet det. Det blir veldig mye oppmerksomhet. Men det er ikke nødvendigvis noe negativt. Jeg tror kanskje de greier å utløse enda flere brukere av strømming. Kanskje vender noen av brukerne seg til oss. Markedet totalt sett kommer til å vokse, sier Wilberg.

Går endelig i null

10 dollar i USA eller 99 kroner måneden her hjemme for ubegrenset lytting til de store plategigantenes kataloger, er blitt gjengs. Dette tilbyr også det lille norske alternativet, som også kan by på mobilapper og støtte for Chromecast.

Som gründere har selskapet vært gjennom noen år med store kostnader og røde tall på bunnlinjen. Først i forrige måned kunne Gulen-bedriften vise til balanse i regnskapet.

Det er en milepæl Wilberg forteller om.

– Vi går i balanse. Og det er vi kjempefornøyd med. Det gjør vi som en av de første strømmetjenestene. Vi har greid å snu det. Dette kommer etter et sterkt fokus på kostnadssiden. Så er vi ikke mer enn 10 årsverk. Hovedkontoret er i Gulen, med et teknisk team i Bergen og mobilutviklere i Ukraina, forteller hun.

Les også: – Apple vil ta knekken på gratis musikkstrømming 

Eksklusiv norsk musikk

Beat.no har også noe å tilby som ingen av de andre alternativene har. Foruten de store katalogene, som alle deler, kan de skilte med eksklusiv adgang til den nyeste norske musikken fra Kirkelig Kulturverksted.

Det kan omfatte folkekjære artister som Kari Bremnes, Ole Paus eller Spellemannsnominerte Ellen Sofie Hovland, for eksempel.

– Alt som er nyere enn 3 år fra Kirkelig Kulturverksted er ekslusivt for oss.

Beat.no har avtaler som musikktjenesteleverandør til aktører som Riks-TV og Altibox.

Som eneste helnorske musikkstrømmetjeneste (de føler det blir korrekt å hevde dette etter at Jay Z og co kjøpte ut Wimp, for å satse globalt med merkevaren Tidal) satser de også på gode lokale spillelister, tips og event.

Les også: 9 smarte Spotify-triks

– Upersonlige giganter

-–Hva kan Beat.no tilby som ikke strømmegigantene også leverer?

– Kundene våre skryter veldig av (de kurerte) spillelistene våre. Vi har også en veldig nærhet til kundene. Når folk ringer til selskapet kommer de til meg, som er en av gründerne. Vi brenner for den lokale biten. Folk er jo opptatt av kortreist mat, for eksempel - kanskje er de opptatt av kortreist musikk også. Dette i kampen mot de store upersonlige gigantene, sier Linn Dyveke Wilberg.

Når Apple i kveld norsk tid blander seg inn i kampen, så gjør de det med anslagsvis 800 millioner allerede registrerte betalingskort og kunder, som gjennom iTunes og App Store-økosystemet kan få en flying start.

Beat.no frykter likevel ikke for konkurransen og ønsker dem velkommen etter.

Les også: – Spotify vil bli videoleverandør

Til toppen