KARRIERE

NTNU-lærer applauderer det nyeste kode-påfunnet til Donald Duck

Donald senker terskelen og vil lokke barn til kodingens verden.

15. apr. 2016 - 12:54

I samarbeid med Minecraft-designeren Jens Bergensten og den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding! skal Donald Duck lære barn å programmere.

Det skriver forlagshuset Egmont Publishing i en pressemelding om prosjektet.

I fire uker på rad byr Donald Duck & Co på historier med spennende datainnhold og egen kodeskole. Det initiativet applauderer førsteamanuensis, Halvard Trætteberg, ved NTNU.

– Jeg kjenner ikke substansen i opplegget, men jeg applauderer alle forsøk som prøver å få barn og ungdom interessert i koding. Eneste jeg er litt redd for er at det kanskje er litt for lett, og at mange faller av når de prøver å avansere utover de helt enkle tingene, sier han til digi.no.

Trætteberg underviser i objektorientert programmering ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved trondheimsskolen, og er også engasjert i kodeklubben i byen.

Vil senke terskelen

Ifølge Egmont har Donald Duck & Co lenge vært opptatt av å kombinere underholdning med læring på en morsom og visuell måte.

– Programmering er blitt en ferdighet som samfunnet vårt trenger og vil trenge i stadig større grad fremover, men som de færreste har kunnskap om. Vi ønsker å senke terskelen og vekke barnas lyst til å lære seg å programmere ved hjelp av enkelt og visuelt Donald-innhold, sier Donald-redaktør Marius Horn Molaug.

Marius Horn Molhaug er redaktør for Donald Duck i Egmont.
Marius Horn Molhaug er redaktør for Donald Duck i Egmont.

Scratch

Donalds programmeringsskole består av fire deler. Materialet gir en introduksjon til det visuelle programmeringsspråket Scratch.

Dessuten bidrar Minecrafts sjefdesigner Jens «Jeb» Bergensten med sine beste programmeringstips:

– Jeg håper tipsene mine kan få flere barn interessert og kanskje det kan føre til mange kommende IT-stjerner!, sier Bergensten.

Dessverre er førsteamanuensisens erfaring er at mange av barna faller fra når det visuelle aspektet blir borte.

– Koding kan gjøres veldig enkelt, og veldig avansert. Det er bare fint at de aller yngste kommer inn i denne verdenen. Min erfaring fra kodeklubben er at barn responderer best når det er grafikk og bevegelse. Altså ikke for eksakt, og ikke for tekstbasert. Vi ser ofte at selve spillaspektet er mer spennende enn selv teknikken, sier kodeekspert Trætteberg til digi.no.

Mister lysten

Ifølge ham fanger programmeringsspråket Scratch mange unge, men det er vanskelig å komme videre.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

– Nå har ikke jeg alt for mye erfaring med å lage opplegg for barn, men når vi går videre fra Scratch til Python ser man at mange mister lysten. Min erfaring er at Java og JavaFX er en bedre vei å gå for de minste. Da bygger man på Scratch-opplevelsen ved å tegne grafikk, og bruker kode for å få bevegelse.  Det gjør på mange måter at prosessen blir ganske lik som opplevelsen ungene får i Scratch, konstaterer han.

Han vedgår at programmeringen i Python er enklere å skjønne, men at Java har fordelen av grafikken i JavaFX.

– Det kan godt hende at Python har samme grafikkverktøyet, men det kjenner jeg ikke til, sier han.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra