En leser sendt oss bilde av en kjøleribbe som har sett langt bedre tider. Ikke nøl med å sende inn bilder på mail til oss. Informasjon nederst i artikkelen.
En leser sendt oss bilde av et sant støv-o-rama. Ikke nøl med å sende inn bilder på mail til oss. Informasjon nederst i artikkelen.

Historier fra IT-folk

Porno i åpent landskap: Les 15 skrekkhistorier fra norske IT-folk

Dette utsettes vi for.

Ny uke, nye skrekkhistorier. Vi har spurt leserne, og har fått inn flere hundre bidrag til skrekkhistorier fra IT-bransjen.

  • Les skrekkhistoriene fra uke 46 og 47.

Denne gangen har vi samlet en bukett av opplevelser med negativt fortegn. Misbruk av utstyr og IT-ansattes tid er gjengangere.

Dersom du selv ønsker å sende inn en historie, kan du gjøre dette fra skjemaet nederst i denne artikkelen.

Porno i åpent landskap

Jeg jobbet i en periode i Sverige. En dag fikk vi inn en klage fra noen kvinnelige ansatte som klaget på en mann som jobbet på samme avdeling.

Vedkommende satt i åpent landskap og surfet porno. Han hadde fått beskjed av damene han jobbet med om å kutte ut, men det hadde han ingen planer om.

Så vi måtte ta det videre og ta et møte med vedkommende. Under møtet, ved konfrontasjon på situasjonen, svarte han "at i 70 åra, kunne de drikke og knulle på kontoret, og nå fikk de ikke surfe porr engang?"

Vi så oss nødt til å flytte pulten hans inn på et rulle-lager, da han rett og slett ikke ville slutte å surfe porr. Etter hva jeg forstod dukket han en dag ikke opp til jobb lenger.

Server/søppelrom

Rikard skriver: Jeg hadde satt opp en database for innsamling av prosessdata og reiste ned på anlegget for å gjøre noen oppdateringer som krevde tilstedeværelse. Da jeg åpnet døra til rommet der serveren sto, viste det seg at folket der brukte rommet til søppelrom. Det formelig fløt over av skitt og søppel.

Jeg kastet ut det meste og gikk til sjefen og ba ham sørge for at rommet ble rengjort umiddelbart, og at vi fraskrev oss ansvaret for serveren (garantitiden). Noen uker senere fikk jeg telefon om at datasystemet ikke fungerte og at jeg måtte komme umiddelbart.

Rommet ble fortsatt brukt som søppelrom. Fem vifter hadde brent seg fast, og det aller meste av kort i maskinen var defekte pga varmeutviklingen. Det kostet bedriften ca 250 000 kroner medregnet boten de fikk pga manglende data til SFT.

Med til historien hører med at selskapet ikke ville betale abonnementet på noen hundre kroner i måneden for live overvåking av serveren.

Sabotasje

Teknofil skriver: Det verste med å jobbe med support synes jeg ofte er at man har en sjef som overhodet ikke har peiling på hva jeg driver med. Han ser ut til å tro at jeg er en fin person å gi oppgaver til, som å gå ut med søpla og annen generelt vedlikehold.

Når man da går til denne personen for å spørre om lov for å kjøpe inn et verktøy eller noe utstyr man trenger, så ender det alltid med bråk.

Saboterte PC-en hans en gang for så å stikke av gårde med for å gjøre all slags tull han hadde presset på meg den siste tiden.

Han ringer å sier at PC-en hans ikke virker. Jeg svarer enkelt og greit at jeg er på vei til søppelplassen med alt det gamle utstyret han ikke ville bestille container til, og ikke kommer tilbake på en stund.

Må vel egentlig si at jeg fikk en skyllebøtte når jeg kom tilbake, men ble ikke satt til å gjøre sånn tull som ikke har noe med stillingen min å gjøre heller på en stund.

Teknofil skriver: Fikk en en PC på verkstedet hvor jeg fant en død rotte som hadde tygd på 12v ledningen til hovedkortet og fått seg en mindre hyggelig overaskelse.

Morsomste med saken er at kunde gikk så langt at hun blandet advokat inn for å få dette dekket på garantien.

Colabokser...

Var innleid IT ansvarlig i et konsulentmiljø i Sandvika. Som en standarprosedyre for å holde diskbruk nede ble private bilder/video og musikk jevnlig slettet. Etter kjøring av en slettejobb kom en seniorkonsulent fykende inn på kontoret og forlangte gjenoppretting av filer han savnet.

Vi undersøkte og fant videoer av hunkjønn som puttet colabokser opp der de aldri burde høre hjemme. Da vi gjorde ham oppmerksom på at vi desverre ikke kunne gjenopprette porno, ble han rød i toppen og truet med å gå til daglig leder med saken. Jeg sa 'gjør det' og hørte aldri noe mer..

Erik skriver: På en av våre fjernlokasjoner, klagde brukerne lenge over forferdelig ustabilt trådløst nettverk. Via feilsøking fra hovedkontoret klarte vi ikke å se noe feil på vårt eget utstyr, så vi valgte å skylde på vår linjeleverandør.

Etter uker med bytting av routere, modem, svitsjer o.l. så var det fortsatt like ille.

Til slutt viste det seg at en av de ansatte var "høysensitiv mot elektriske dingser", og hadde plassert et faraday-lignende gitter over den trådløse basestasjonen for å hindre "negativ energi".

Jeg jobbet som lokal IT-støtte for ett større firma. I firma jobbet det en litt "lat" vaktmester, denne personen må ha vært aktiv motstander av kabelholdere, for ikke en eneste kabel på datarommet var festet annet enn i sine to koblingspunkter.

Resten hang ut bak rack-skapene. En morgen skulle han bytte en kabel, men orket ikke reise seg fra stolen. Da tok han den rullende kontorstolen fatt og trillet like så godt inn på serverrommet, bak rackene, byttet kabelen og tilbake. Over hver eneste firberkabel til lagringsløsningen. Det ble av en eller annen grunn ryddigere der inne etterpå....

Knust skjerm

Teknofil skriver: IT jobb i butikk. Kunde kommer inn med en laptop med knust skjerm. Kunden ville reklamere på PC-en. Jeg tar en kjapp titt på PC-en, ser den knuste skjermen og legger også merke til at PC-en er gammel. Minst 3 år.

Sier rett ut til kunden at dette ikke er dekket av garanti/reklamasjon siden skjermen er knust. Men at jeg kunne være behjelpelig med å skifte skjermen mot betaling. La også til hva prisen ville komme på og at jeg personlig ikke ville utført skjermbytte pga alder på PC-en. Enkel og grei matte. Legger ikke 2.000 kroner på en maskin som kostet 5.000 for mange år siden som idag er gørrsliten.

Anbefalte derfor ny PC til han og sa at han skulle få en god deal med avslag i prisen pga den sure situasjonen.

Tror vel ikke at fyren klikket fullstendig vel.. Nei han hadde ikke knust skjermen. å nei du.. Så forsiktig han var med tingene sine.. (Maskinen så ut som den hadde vært igjennom tredje verdenskrig). Han forlangte å få snakke med sjefen. Noe han fikk.

Heldigvis var sjefen enig med meg i denne saken så kunden kom kjapt tilbake og grabbet med seg maskinen og gikk. En sak i forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget siden, så "vant vi".

En leser sendt oss bilde av et sant støv-o-rama. Ikke nøl med å sende inn bilder på mail til oss. Informasjon nederst i artikkelen.

Murt inne

Vi hadde gjennomgang og skulle kassere noen gamle servere vi ikke lenger trengte, bl.a. en unix burk fra langt tilbake i tid, som utrolig stabilt hadde utført jobben sin i mange år.

Problemet oppstod i det vi fysisk skulle finne burken på serverrommet, den var ikke noe sted. Da vi til slutt gikk til det steget å finne kabelen, og følge denne. Det viste seg at hele serveren var murt inne under vedlikeholds arbeid på server rommet for mange år tilbake.

TS skriver: En gang vi skulle innføre IP-telefoni i en temmelig stor ingeniørbedrift, oppdaget jeg at nettverksleverandøren hadde seriekoblet svitsjene. En haug dyre Gb-svitsjer hang ,med en 100Mb som "master". Effekten var at flere hundre brukere delte noen få 100Mb-porter.

Fakturanummer?

Haakon skriver: For ikke lenge siden jobbet jeg som teknisk support for en av de større leverandørene av data-kommunikasjonsløsninger i Norge.

En dag ringte en av våre større kunder inn og var helt fra seg etter å ha fått siste faktura. Det var ikke mitt felt, men for å være føre var spurte jeg om han kunne forklare utfordringen sin.

Det viste seg å være lurt. Kunden var helt fra seg fordi det stod et ukjent nummer på fakturaen, og det skulle IKKE han betale for. Ved nærmere undersøkelse viste seg at dette var et nummer med 9 siffer, ganske uvanlig for sambands- og telefonnummer i Norge.

Etter å ha forklart kunde at dette var hans eget Org.nr. og ikke noe vi fakturerte for, la han ganske fort på med takk for at vi hadde fått ordnet opp i det. Han er nok rød i fjeset den dag i dag.

Kakerlakker

Arnt skriver: Jeg arbeidet i en større IBM stormaskin-bedrift tidlig på 80-tallet og skulle oppgradere til en større stormaskin. IBM-stormaskinen ble kjøpt av en broker og maskinen hadde stått i Indonesia.

Maskinen var kostbar og kostet flere millioner kroner. Da maskinen kom til Fornebu var den full av kakerlakker i cellene og måtte sendes til en spesialist for "avlusning". Det ble forsinkelser med oppgraderingen, men da den til slutt ble installert virket den utmerket.

Det var på jobb, ei som hadde jobbet i 10 år med det samme systemet. Der den gamle IT-Ansvarlige hadde gjort det enkelt med linker på skrivebordet så hun kom seg inn på de sidene som gjaldt jobben.

Hun kom da en time før jeg skulle slutte for dagen og lurte på det enkle spørsmålet om hvordan hun kan komme på mail fra andre steder enn jobben, og hvordan man kunne komme seg på nrk nettradio.

Vi satt i tre timer for at hun skulle klare å få med seg hva og hvordan hun kunne komme seg inn på nettet fra en tilfeldig maskin, og hvordan hun kom seg inn på radio og kunne finne mailen sin. Så på de 10 årene som hun hadde jobbet med data hadde hun kun brukt den til den ene nettsiden for å evaluere elever og ikke noe mer.

Restart-nekt

IT-ingen skriver: Jobber i en større avdeling hvor jeg bruker en del tid på tech support over tlf og lignende. Vi har en automatisk beskjed som spilles av til brukeren som ringer, som sier at de fleste problemer vil løse seg selv ved restart av maskinen / printern etc.

Hadde en som ringte for ikke så alt for lenge siden som hadde problemer med at Windows var veldig treg. Det første jeg spurte om var om vedkommende hadde restartet maskinen. "Jada det har vell jeg allerede gjort, men dritten er gammel og treg, jeg krever ny maskin!".

Da jeg selv vet hvilken maskin hun brukte så viste jeg at dette ikke var løsningen. Hun gikk nesten i vinkel da jeg spurte hvor lenge siden det var siden hun hadde restartet, men logget meg heller inn på Teamviewer og sjekket dette selv.

Ikke rart at ting går sakte da pc'n hadde stått på i nermere 500 timer. Restartet maskinen og windows fungerte fint igjen. Hun var nesten litt sur da jeg sa at jeg hadde fikset det :)

Hadde en kompis på besøk som fikk telefon fra dama som trengte hjelp med PC, så vi begynte med vanlig feilsøking over tlf uten hell. Så fikk jeg den geniale ideen å bruke Teamviewer. Sendte link og ba om informasjonen på skjermen når det var installert.

Vi forklarte hva Teamviewer var til henne, men dette hadde hun tydeligvis ikke forstått. Det første vi så når vi starta var dama til kompisen halvnaken på webcam chat med en fremmed kar. Så der satt vi, jeg og kompisen min sjokkert i ca 5 sec før hun innså hva som hadde skjedd og skrudde av alt i panikk og la på telefonen.

Ble noen timer med drama over tlf med meg oppi det hele før han bestemte seg for å dra å snakke med henne, forholdet varte en uke eller to etter dette. Verste IT-support/Couple counceling jeg har vert med på.

Fortell oss om dine opplevelser

Har du kommet over snuskete nettleserlogger? Servere fra 1980-tallet? Utakknemlige kolleger?

Fyll inn skjemaet under og trykk send for å dele det med oss. Dersom du har bilder, send historien til denne adressen med bildene vedlagt.

Senere vil du kunne se ditt bidrag i en egen artikkel.

 

Til toppen