Post og skatt krangler om digital postkasse

– Vi opplever at skatteetaten har trenert løsningen.

Posten Norge AS  og Tone WIlle legger fram halvårsresultat og resultatene for 2. kvartal 2016.
Posten Norge AS og Tone WIlle legger fram halvårsresultat og resultatene for 2. kvartal 2016. Bilde: Terje Pedersen / NTB scanpix
NTB
30. nov. 2016 - 08:26

OSLO (NTB): Skatteetaten har utsatt å ta i bruk digital postkasse og sier det er på grunn av tekniske problemer. Toppsjefen i Posten mener de er illojale og trenerer beslutningen.

Skatteetaten skulle i høst sende skattetrekksmeldingen for 2017 til digital postkasse, men det er utsatt.

– Vi opplever at skatteetaten har trenert løsningen. Dette handler om illojalitet til fattede beslutninger, sier konsernsjefen for Posten Norge, Tone Wille, til  VG.

– Vi er lojale

Kommunikasjonsdirektør Mariken Holter i skatteetaten avviser dette.

– Vi er lojale mot det som er politisk bestemt, men det må være nødvendig kapasitet og funksjonalitet, sier hun.

Skatteetaten må vite om vedtakene er åpnet og sier denne løsningen ikke er på plass.

– Det er integrasjonen mellom de digitale postkassene og Altinn med hensyn til volum og tilbakemeldinger som er utfordringen, sier Holter.

Wille hevder på sin side at denne funksjonaliteten finnes i Digipost og at de har gjort sin del av jobben.

Ifølge VG vil digital postkasse koste skatteetaten 10 millioner kroner ekstra i året. (©NTB)

Les Arild Haraldsens kronikk: Sikker digital postboks er fortidens teknologi »

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.