Reisebyråer danner allianse mot Google

Vil hindre at søkegiganten får kjøpe spesialist på søk etter flyreiser.

Flere av aktørene bak de største reisetjenestene på weben har gått sammen i en koalisjon, FairSearch.org, som har som hovedmål å få USAs justisdepartement til å stoppe Googles kjøp av ITA Software, som leverer teknologi for søk etter flyreiser til blant annet reisenettstedene Kayak og Hotware.

FairSearch.org opplyser at et slikt oppkjøp vil gi Google kontroll over programvaren som driver noen av selskapets største rivaler innen reisesøk. Koalisjonen mener at dette vil gjøre det mulig for Google å manipulere og dominere den nettbaserte markedsplassen for luftfart.

Dette vil, ifølge FairSearch.org, kunne føre til høyere reisepriser, færre reisemuligheter for både forbruker og bedrifter, samt mindre innovasjon innen Internett-basert reisesøk.

Bak FairSearch.org står Expedia, som eier varemerkene Expedia, Hotwire og TripAdvisor, FareLogic, Kayak med varemerket SideStep, samt Sabre Holdnings som eier Travelocity.

– ITAs teknologi har gjort selskapet til den foretrukne programvareleverandøren for mange Internett-aktører på tvers av reiseindustrien, inkludert en rekke av Googles konkurrenter innen søk etter flyreiser, sier Steve Hafner, administrerende direktør og medgründer av Kayak, i en pressemelding.

– Vi grunnla Kayak for å gi reisekonsumenter tilgang til flere valg og lavere priser, men denne avtalen kan resultere i det motsatte, sier Hafner.

Blant det medlemmene av FairSearch.org frykter er at Google vil hindre potensielt nye konkurrenter å bruke ITAs teknologi i framtiden.

USAs justisdepartement er nok allerede inne på de samme tankene, for allerede i september innledet departementet en utvidet granskning av Googles oppkjøpsplaner.

Økosystemet for reiseinformasjon på nettet.
Økosystemet for reiseinformasjon på nettet. Bilde: Google

Google hevder på sin side at oppkjøpet vil før til ny og enklere måter for brukere å finne informasjon om flyreiser. Selskapet mener at dette vil være til fordel for både passasjerer, flyselskaper og nettbaserte reisebyråer. Google skal ikke påvirke prisen på flyreiser og vil heller ikke selge flybilletter til forbrukere.

Google mener dessuten at fordi selskapet ikke konkurrerer mot ITA Software i dag, vil ikke oppkjøpet endre de eksisterende markedsandelene. Selskapet vil videreføre alle eksisterende avtaler og ser fram til å legge til nye partnere.

    Les også:

Til toppen