Fra neste sommer kan SAS begynne å tilby et skikkelig bredbåndstilbud til sine passasjerer. (Bilde: Airbus SAS, computer rendering by Fixion)

Investerer 500 millioner kroner

SAS får kjappere fly-bredbånd

– Hver passasjer kan få 12 Mbit/s med det nye systemet. Senere blir det enda raskere.

I dag har bare 10 av flyene til SAS tilbud om internett via WiFi installert.

Dessuten er ikke kapasiteten mye å skryte av. Dagens satellittløsning levert fra Panasonic gir beskjedne 12 Mbit/s. Dette er en delt ressurs for hele kabinen. Når mange passasjerer vil på nett blir ytelsen deretter. I beste fall snakker vi sirup.

SAS vet at dette ikke duger, og er kjent med kritikken. Nå kommer omsider en større oppgradering og det de kaller markedets beste løsning.

Bredbåndløsningen de kjøper inn skal gi 12 Mbit/s for hver enkelt passasjer. Forskjellen kommer til å merkes.

Dette blir vesentlig raskere enn gratistilbudet til Norwegian. Hos SAS blir aksessen inkludert for bonuskunder, mens andre må betale for seg. Det er uklart hva det vil koste.

Noe helt annet

Løsningen kjøpes inn fra det amerikanske satellittselskapet ViaSat, som ikke må forveksles med den likelydende nordiske TV-aktøren.

– Det blir en helt annen verden, sier kommersiell konserndirektør i SAS, Eivind Roald til digi.no.

Det vil gå en tid før flåten er oppgradert. Løsningen skal rulles ut fra neste sommer og fram til 2019, med en klar overvekt i 2018. Samtidig skal kabinene og interiør moderniseres. Samlet er investeringen beregnet til 500 millioner kroner.

Surf før avgang

Internettilbudet de ruller ut skal fungere under hele turen.

– En vesentlig forskjell fra i dag blir at SAS får en «gate to gate» internettforbindelse. Straks du setter deg inn i flyet, mens det er på bakken, kan du koble deg på og starte arbeidet. Eller du kan strømme Netflix i HD-kvalitet, fortsetter Roald.

Den tilårskomne Panasonic-løsningen har ifølge ham krevd at de må vente til 10.000 meters høyde før flyet kan koble seg til satellitt.

– SAS har mange korte flygninger også, og det gjør den løsningen mer utfordrende. Når vi flyr fra Oslo til Bergen er det ikke mange minuttene i den høyden, før vi går ned for landing.

Roald er kjent med at mange har kritisert SAS for det beskjedne WiFi-tilbudet de har. Han poengterer at årsaken har vært at de har ønsket å vente på bedre løsninger.

– Vi har ikke ønsket å rulle ut mer før vi ser en teknologiendring, som da har kommet med det som nå er utviklet av ViaSat.

Det er allerede 700 fly som har løsningen installert i USA, deriblant hos Virgin America og JetBlue, men ifølge Roald blir SAS det første flyselskapet i Europa som får samme system.

Nye satellitter gir enda mer fart

SAS-direktøren forteller at de har jobbet med prosjektet det siste året. Det har vært flere tilbydere av satellittbasert bredbånd inne i bildet. Han vil ikke røpe hvilke aktører de valgte vekk.

– ViaSat kom ut av det med den beste teknologiløsningen, sier han.

De kjøper det han kaller «neste generasjons system», leverandørens 3.0, som er klargjort for enda høyere hastigheter. ViaSat har planlagt å skyte opp nye satellitter i 2021.

Da skal hver passasjer kunne få opptil 18 Mbit/s på samme system.

Raskere installasjon mulig, men veldig dyrt

SAS har en flåte som teller omtrent 140 maskiner. Flyene skal helst være i lufta 15-16 timer i døgnet av hensyn til økonomien. Bakketid er lik tapte inntekter.

Derfor skal bredbåndsløsningen installeres i forbindelse med vedlikehold. Roald forklarer at det er under mer grundige sjekk at dette vil skje. Dette er noe de særlig gjør i vinterperioden, rett og slett fordi det er mindre trafikk da.

– Vi skal fylle flåten med dette, men det vil være noen få unntak med fly som går ut av leasingperioden, men da snakker vi noen få individer. 80-90 prosent av passasjerene våre vil fa tilgang på bredbånd når de flyr, sier Eivind Roald.

Utrullingen vil pågå fra sommeren 2017 og fram mot midten av 2019.

«Smartness»

Prosjektet er basert på å minimere kostnader, som å ha flyene kortest mulig ute av drift. Satellittløsningen blir derfor satt inn når de uansett tar ut hele kabinen for en rundsjekk av flyet.

– Vi kunne ha installert alt sammen i løpet av noen måneder, men det ville ha blitt veldig dyrt for oss. Det ville gitt tapte inntekter. Grunnen til at vi bruker lang tid på utrullingen er «smartness». Så får vi heller leve med at noen ganger kommer du på et fly med WiFi, og andre ganger ikke, sier SAS-direktøren.

Les stor guide: Slik virker internett på flyet (Tek.no)

Hva gjør Norwegian?

Digi.no tok kontakt med Norwegian for å høre om de skal utbedre sitt internettilbud for å møte konkurransen.

Satellittløsningen de, og mange andre flyselskaper, bruker i dag fra Global Eagle Entertainment gir ikke mer enn rundt 15-17 Mbit/s nedlastingshastighet, fordelt på alle passasjerene.

Noen konkrete planer om oppgradering eller bytte av leverandør later de ikke til å ha. I hvert fall ikke som de ønsker å røpe nå.

– Vi følger hele tiden markedet. Det er viktig for Norwegian at en leverandør kan dekke alle våre eksisterende og planlagte ruter. SAS sin nye leverandør (ViaSat) gjør ikke det i dag, sier nordisk presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Hun er mer opptatt av å understreke at de tilbyr gratis WiFi på rundt 90 prosent av sine fly. Flåten deres består av drøyt 110 maskiner.

– Norwegian var først i Europa med å innføre WiFi og vi var også først med å lansere direktesendt TV om bord på våre europeiske flygninger. Passasjerene kan dermed se på TV på medbragt pc, nettbrett eller smarttelefon, sier Jacobsson.

Avslutningsvis sier hun at de «har et godt bilde» av hva de ønsker seg av løsninger framover, uten å nærmere forklare hva det betyr.

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)
Til toppen