UTVIKLING

Scroll og zoom plager nettbutikkene

8 av 10 avbryter mobil ehandel.

Butikkbyggerne sitter med noe av svaret på hvorfor nettshopperne hopper av mobilen og foretrekker desktopen.
Butikkbyggerne sitter med noe av svaret på hvorfor nettshopperne hopper av mobilen og foretrekker desktopen. Bilde: Kjersti Magnussen
8. mai 2015 - 12:26

Forbrukerne foretrekker mobilen eller nettbrettet på jakt etter varer og tjenester på nettet.

Men det stopper med jakten. Når det skal shoppes, er det pc og desktop-versjonen av nettbutikken som gjelder.

Det viser en undersøkelse gjort for Posten.

Årsaken ligger blant annet i mangelfullt utviklingsarbeid, men det er ikke nødvendigvis IT-folkenes feil.

Les også: iOS og Android kommer til Windows 10

Mer søk - litee kjøp

Nettbutikkene besøkes flittig med mobilen. Folk sammenligner priser, finner informasjon om produktet og ringer butikken.

45 prosent flere enn i fjor oppgir at de bruker mobil og nettbrett til å orientere seg før netthandel, ifølge undersøkelsen fra Ipsos MMI.

Og tall fra Google viser en økning i søk på 70 prosent på disse plattformene det siste året, her på berget.

Derimot viser Postens spørreundersøkelse at knappe 20 prosent gjennomfører kjøp av fysiske varer i disse kanalene.

– I Norge velger fremdeles svært mange kunder pc når de skal gjennomføre kjøp av varer. Det er omtrent på samme nivå som i fjor, melder konserndirektør for e-handel Gunnar Henriksen i Posten Norge.

Litt ferskvare om grensehandel: Abelia refser EU

Vil ikke bruke penger

Han mener at årsaken ligger i dårlig forbrukervennlighet i mobilversjonene av mange norske nettbutikker.

Blant annet kan de ha tungvinte betalingsløsninger som skaper problemer på mindre skjermer.

Han får støtte av Netpower web solutions, som lever av å levere nettbutikker.

– Mange ser behovet for en mobiltilpasset versjon av nettbutikken, men mangler vilje eller evne til å investere i en reell tilpasning. Det finnes mange rimelige templates - ferdigløsninger rett ut av esken. Disse får deg raskt i gang, men kan gi en rekke praktiske utfordringer, sier Morten Hjelle, leder av Netpowers hovedkontor i Stavanger.

Litt annet om betaling på nett: Nettbankene har sovet i timen

Avdelingsleder Morten Hjelle, Netpower web solutions. <i>Bilde: Pressefoto</i>
Avdelingsleder Morten Hjelle, Netpower web solutions. Bilde: Pressefoto

Integrasjon bremser

Som fagperson ønsker han å kartlegge oppdragsgivers kundegrupper, vareutvalg og ikke minst tilhørende IT-løsninger som skal integreres mot mobilbutikken.

– Her velger en del ikke å bruke penger på dette. Da kan du ende opp med løsninger som e-handelskundene ikke har sansen for. Hvis løsningen ikke skalerer skikkelig i forhold til den enkelte skjerm, kan det fort bli for mye scrolling og zooming. Da kan brukerne falle fra lenge før det er aktuelt å handle, og da er du like langt, mener han.

Integrasjonsproblemet kan være stort.

– Hvis koblingen mot varelagerløsning og økonomisystemer ikke er smidig, kan ting gå sakte. Og kapasiteten kan fort bli sprengt hvis mobilbutikken ikke er skalert for å ta unna 10 bestillinger samtidig, illustrerer Hjelle.

Ansvaret?

Bilder er et tema for seg. Det er ikke uvanlig at materialet holder for dårlig teknisk kvalitet, eller at høydebilder skvises inn i maler beregnet på breddeformat.

– Her ligger vel mye av ansvaret også på dere som utvikler løsningene?

– Klart det. Samtidig er det begrenset hva en utvikler får til hvis oppdragsgiver har et for stramt budsjett. Legger du 20.000 kroner på bordet, er det begrenset hva vi kan få til, svarer butikkbyggeren.

Så du denne? Digitaliserer begravelsebestilling

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.