KOMMENTARER

Snart kler du på deg teknologien

KRONIKK: Kan snu opp ned på arbeidslivet, skriver Finn Edvardsen i Deloitte.

Kroppsnær teknologi kommer i mange ulike former. Vi er i en tidlig fase, men bedriftsmarkedet bør ikke vente på at forbrukermarkedet og standarder etablerer seg. Døren står åpen for tidlig eksperimentering, skriver kronikkforfatteren.
Kroppsnær teknologi kommer i mange ulike former. Vi er i en tidlig fase, men bedriftsmarkedet bør ikke vente på at forbrukermarkedet og standarder etablerer seg. Døren står åpen for tidlig eksperimentering, skriver kronikkforfatteren. Bilde: Nicholas Rigg / Alamy/All Over Press
3. juli 2014 - 10:35

Bærbar teknologi og datamaskiner (wearables, kroppnær teknologi red.anm.) kommer i mange former og potensialet er stort: Hands-free, head-up-teknologi som endrer hvordan arbeid blir utført, hvordan beslutninger blir tatt, og hvordan man omgås ansatte, kunder og partnere. Wearables introduserer teknologi innen områder hvor bruk av bærbar pc og smarttelefoner er begrenset på grunn av sikkerhet, logistikk eller etikette. Selv om wearables for privatbruk er i fokus i dag, forventes det at bedriftsmarkedet vil drive videre vekst og nye områder for bruk. Dette kommer frem i rapporten Tech Trends 2014 fra konsulentselskapet Deloitte.

Hva er det?

Wearables er teknologienheter som bæres på kroppen i form av for eksempel klokker, briller, smykker eller andre gjenstander. Eller i kroppen, enten svelget eller med implantater. De består av tre funksjoner: sensorer, skjermer og en prosesseringsarkitektur. En wearable enhet kan bestå av én, to eller alle tre funksjoner.

Kronikkforfatter Finn Edvardsen er senior manager i Deloitte Norge
Kronikkforfatter Finn Edvardsen er senior manager i Deloitte Norge

Hvorfor skal vi gjøre noe med dette nå?

Få bedrifter har klart å utnytte det fulle potensialet til smarttelefoner og nettbrett, og de fleste IT-avdelinger sliter ennå med å designe og programmere elegante og intuitive apper. Med så mange uutnyttede muligheter, hvorfor skal ledere vurdere investeringer i wearable-teknologi?

Verdien til wearables kommer, som tidligere nevnt, fra å introdusere teknologi innen områder hvor bruk av bærbar pc og smarttelefoner er begrenset på grunn av sikkerhet, logistikk eller etikette. Wearables kan bli den første sømløse måten å tilgjengeliggjøre digital informasjon til brukere, spesielt i miljøer hvor det er store fordeler med handsfree-muligheter. For eksempel vil arbeidere i miljøer som krever verneutstyr, kunne få tilgang til informasjon uten å ta av seg hansker, eller ha muligheten til å oppdatere systemer direkte uten å måtte forlate arbeidsplassen og gå til en kontorplass med pc.

Hovedmålet med wearables er å gi brukere muligheten til å kunne utføre oppgaver og ta beslutninger gjennom å tilgjengeliggjøre relevant og tilpasset informasjon til den nøyaktige tiden og stedet der beslutningen skal tas. Dette vil igjen kreve at man har tilgang til sanntidsdata og at man klarer å få denne ut til enheter i henhold til brukernes behov der og da. De mest verdiskapende eksemplene peker mot at wearables har størst verdi på den operasjonelle siden i en bedrift, og ikke på kundesiden.

Døren står åpen

Wearables er ennå i en tidlig fase, og det er mange forhold som ikke er endelig avklart, blant annet knyttet til standarder, men utvikling og bruk av wearable-teknologi kan følge de samme prosesser og retningslinjer som for vanlige systemer. For eksempel gjelder dette styring av områder som tilgangskontroll, datasikkerhet og kontroll over de fysiske enhetene. Bedriftsmarkedet bør ikke vente på at forbrukermarkedet og standarder skal etablere seg, siden man likevel vil kunne ha stor nytte av sine egne løsninger og løsninger fra nisjeaktører. Døren står åpen for tidlig eksperimentering for å ta et steg inn den neste bølgen av mobil innovasjon.

Eksempler på bruk

  • Ifølge Verdens Helseorganisasjon (WHO) tar hele 50 prosent av pasienter sine reseptbelagte medisiner feil og mer enn 50 prosent av medisiner blir utskrevet, utdelt eller solgt på en uhensiktsmessig måte. Proteus Digital Health har utviklet et system hvor pasienten bærer et plaster på kroppen i kombinasjon med en sensor som pasienten svelger og som hjelper dem med å følge med på medisinbruk og helsetilstand. Sensoren kommuniserer med plasteret, som igjen sender informasjon til en sikker applikasjon som kan åpnes fra en smarttelefon, nettbrett eller pc.
  • Philips Healthcare har utviklet en løsning som gjør det mulig for kirurger å få tilgang til flere informasjonskilder om en pasient via et headset mens man opererer. På den måten slipper kirurgen å se på mange forskjellige skjermer under en operasjon og unngår å ta øynene vekk fra pasienten.
  • I Australia kan brannmenn svelge en pille som sender data til en sensor slik at man kan overvåke tidlige tegn på overoppheting.
  • Produsenter av sportsutstyr som Adidas, Nike og Reebok har alle produkter på markedet for bruk til trening, som hjelper brukeren til å overvåke hjertefrekvens og intensitet og mulighet til å lagre og analysere data etter treningsøkten.
  • Huggies, produsent av bleier, annonserte at de vil komme med bleier med sensor som kan sende tweet til foreldre om at barnet trenger å byttes på.

Finn Edvardsen

Senior Manager i Deloitte Norge

Delta i debatten
Informasjon om debattinnlegg og kronikker i digi.no

Alle innlegg må sendes til redaksjon@digi.no. Husk å legge ved et portrettbilde. Vi forbeholder oss retten til å redigere innsendt materiale.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.