Søk avdekker influensa i Norge

Google vet om epidemier flere uker før helsemyndigheter.

Milliarder av søk utgjør en kunnskapsbase som danner grunnlag for spennende ny kunnskap.

Google sitter i førersetet på dette området. Få, om noen, vet mer om hva mennesker verden over leter etter på nettet.

De har oppdaget at enkelte søkeord gir gode indikatorer på influensaaktivitet.

Nå lanserer selskapets filantropiske arm, Google.org, en tjeneste som beregner influensanivået i Norge og mange andre land, i tilnærmet sanntid.

- Funnene er selvfølgelig 100 prosent anonymisert. Det er det store antallet søk som gjøres som er det interessante her, forklarer norgessjef Jan Grønbech i Google under en presentasjon for digi.no og utvalgt presse tidligere i dag.

Søkegiganten vet at ikke alle som søker etter «influensa» faktisk er syke, men sier det oppstår et mønster når alle influensarelaterte søk kombineres.

- Ved å telle hvor ofte disse søkeordene forekommer, kan vi beregne hvor mye influensa som sirkulerer i ulike land og områder omkring i verden, oppgir Google.

Selskapet har sammenlignet sine funn med tradisjonelle influensaovervåkningsystemer, med data blant annet fra norske helsemyndigheter. Grafene som oppstår ser ut til å sammenfalle med offisielle tall.

Prøv Googles nye tjeneste selv her: www.google.org/flutrends.

Tjenesten er tidligere lansert i USA, og resultatene fra Googles beregninger er publisert i tidsskriftet Nature.

- Vanlige overvåkningssystemer bruker normalt 1-2 uker for å samle inn, analysere og dele sine data. Våre estimater er derimot tilgjengelig i nær sanntid, forklarer produktansvarlig Corrie Conrad i Google på videolink fra Paris.

Hun er raskt med å legge til at Googles statistikk på ingen måte er ment som en erstatning for vanlige overvåkningssystemer, men mener det kan være en komplementær løsning.

Conrad forteller at 1,6 milliarder mennesker nå har tilgang til nettet verden over. Disse utfører til sammen flere enn én milliard søk i Google, hver dag.

Jan Grønbech legger til at søkemotoren har rundt 10 millioner daglige søk i Norge, selv om tallet varierer.

Googles tjenester Google Trends og Insights for Search har lignende funksjonalitet, der brukeren kan avdekke sammenhenger basert på hva brukerne søker etter. Forskjellen mellom disse og «Google Flutrends» er at sistnevnte er rendyrket for å vise influensautbrudd, samt at denne oppdateres langt oftere, ifølge Google i nær sanntid.

    Les også:

Til toppen