Hit men ikke lenger. Annonser kan nå relativt enkelt blokkeres på mobilen. Og det er ikke så vanskelig å blokkere de som bruker slike verktøy heller. (Bilde: digi.no)

adblock på mobil

Stanser Adblock med en kodesnutt

Dette vil trolig mange nettsteder vurdere. Men er det en god løsning?

Det er nå klart at etter mange år med annonseblokkering på den tradisjonelle, desktopbaserte weben, er teknologien på full fart inn på den mobile weben også.

Les også: Annonseblokkering allerede en «hit» i App Store

Nå som iOS 9 gjør det mulig å blokkere annonser i Safari og apper som benytter seg av Safari-rammeverket, har applikasjoner som aktiverer det gått helt til topps i App Store.

Det er samtidig åpenbart at problemstillingen er en utfordring for innholdsskapere, som kan potensielt miste en betydelig inntektskilde.

Blokkerer de som blokkerer

Dermed er det ikke usannsynlig at stadig flere nettbaserte publikasjoner kommer til å implementere løsninger som «blokkerer» annonseblokkere. Den anerkjente avisen Washington Post er blant de som nå har tatt steget – nettversjonen deres skal gi brukere som har annonseblokkeringsprogramvare installert en høflig påminnelse om å deaktivere blokkeringen hvis man ønsker å lese innholdet.

Dette fungerer imidlertid ikke helt i den populære Chrome-nettleseren, så tilnærmingen er tydeligvis ikke altomfattende. Nettstedet Buzzfeed har vært i kontakt med Washington Post som bekrefter at de kjører tester på flere tilnærminger som skal få lesere til å enten aktivere annonser eller abonnere på nettstedet.

Og slike løsninger kan det bli flere av.

Det norske selskapet Cxense har publisert sin løsning som vil la utgiverne publisere en tilsvarende melding. Alt som trengs er en enkel kodesnutt som sjekker etter annonseblokkeringsprogramvare, og hvis det blir funnet, får leseren opp en melding som kan for eksempel be vedkommende deaktivere blokkeringen.

Kan blokkere mobil-web også

Spørsmålet er hvorvidt dette kan overføres til den mobile weben? Chief Architect hos Cxense, Stein Danielsen, mener det er uproblematisk:

– Det er mulig å gjøre tilsvarende på iOS9. Blokkering fungerer på samme måten der, med en adblock app for eksempel Crystal, Peace, etc, og et regelsett for hva som skal blokkeres. Appen laster reglene inn i iOS 9s støtte for å blokkere annonser. For eksempel å blokkere alle forespørsler til domenenavn med «adserver» i seg, som «adserver.adtech.de».

Les også: Skal selge søke- og nettleserhistorikken din

– Taggen vi har publisert sjekker om sluttbrukeren har adblock ved å lage en test-annonse. Adblock detekteres ved å sjekke om annonsen er synlig etter at den har blitt laget. Dersom den har blitt usynlig/tatt bort, så trigges adblock-detektoren, skriver Danielsen i en epost til digi.no.

Det tekniske er altså enkelt å implementere, og det er dermed ikke umulig at vi kommer til å se flere nettsteder i tiden fremover som benytter seg av denne typen løsninger.

Det er imidlertid en nokså midlertidig løsning på et større problem, som utfordrer både weben som helhet, samt livsgrunnlaget til journalister og publikasjoner.

Søsterpublikasjonen til digi.no, Tek.no, var svært tidlig ute i Norge med å innføre løsninger som tok tak i problematikken med annonseblokkering.

– Vi hadde æren å ha leserne som var i tet på ad-blokkering, og vi var blant av de første mediehusene som virkelig merket problemet. Det var ofte teknisk oppegående unge menn som begynte med adblock, og de fant ut at det var ganske behagelig å surfe med en nettleser som var både raskere og lettere. Vi hadde en adblock-andel på oppimot 30 prosent i 2013, og oppe i 50 prosent i 2014. Og da måtte vi gjøre noe, sier Øystein W. Høie, leder for nye inntekter i Tek.no.

Tek.no forsøkte seg med en hyggelig melding til brukerne først, men resultatet ble et ramaskrik i forumet, forteller Høie, de teknisk kyndige leserne synes rett og slett det var frekt å spørre om å skru av blokkering, og adblock-andelen steg.

– Vi måtte forstå hvorfor folk gjorde dette, så vi kalte inn en fokusgruppe, der vi inviterte et bredt spekter av brukere. Der kom det frem at veldig få hadde noe imot reklame på vårt nettsted, flertallet hadde faktisk installert adblock for å unngå videoannonser på YouTube. Problemet er at du installerer det på grunn av ett nettsted, og drar med deg alt annet i kjølvannet. Det var egentlig ikke noe motvilje mot reklame i seg selv på vårt nettsted.

Respekt er nøkkelen

For Tek.no ble løsningen å tvinge brukerne til å ta et valg, og forklare hvorfor de må ta det valget.

– Vi må behandle brukerne med respekt, vi vil ikke miste dem som lesere. Det var da vi lagde et betalingsprodukt for de som ville surfe på sidene våre uten reklame, der man i tillegg får ekstra artikler, et ekstra fint ikon i forumet, hele poenget var at det skulle bli et skikkelig alternativ.

Valget for brukerne ble altså å enten abonnere – og det er faktisk mer verdt enn annonsevisninger, påpeker Høie – eller hviteliste nettstedet. Resultatet ble at 98 prosent hvitelistet.

Man blir åpenbart ikke kvitt bannerannonsene med det første. Men ett poeng er også hvordan disse annonsene fremstår. Stadig større og mer blinkende bannere er det ingen som liker, innrømmer Høie. Løsningen er ikke bare å erklære krig. Smartere løsninger, som større bruk av «native ads», reklame som faktisk er givende for brukeren, er en del av strategien.

– Vi er bare en liten fisk, og vi får ikke annonsørene til å endre seg over natten. Vi har for eksempel jobbet for å få annonsørene til å bruke mindre flash-annonser i mange år, men vi kan ikke si nei til pengene heller. Bannerannonser kommer også til å være med oss, forteller Høie.

– Den redaktøren som klarer å fylle opp siden sin med kommersielt innhold som er nyttig for brukeren vil gi oss en helt annen opplevelse. Magasiner har klart det, folk kjøper ofte blader like mye for reklamen, og det er der nettbransjen må komme, konkluderer han.

Dette er Cxense enige i: – Vi mener at adblocking ikke vil være nødvendig når publikum vises relevant innhold og annonser de faktisk er interessert i. Om du tar moteblad eksempelet så er de lekre annonsene en del av leseropplevelsen og sett på som en «value add» og ikke støy, det er dette vi hjelper ledende mediehus rundt om i verden med - å levere en engasjerende brukeropplevelse på mobil og nett, sier Lauren Pedersen, visesjef for global markedsføring i Cxense, til digi.no.

Til toppen