Vegdirektoratet skal finne ut hva som gikk galt og lære videre de prinsipielle feilene som eventuelt ble begått i arbedet med å få på plass et nytt system for innkreving av bompenger. (Foto: Bjørn Christiansen)

AUTOPASS

Staten skal lære av IT-fiaskoen

Vegdirektoratet er usikker på om IBM skal være med.

Vegdirektoratet skal gjøre et systematisk arbeid for å finne ut hva virksomheten selv og andre kan lære etter bruddet med IBM om Autopass-kontrakten.

IBM skulle bygge en ny løsning som i hovedsak skulle erstatte dagens innkreving av bompenger.

Vegdirektoratet sa opp avtalen i juli med påstand om at IBM var mer opptatt av å tjene penger enn å bygge noe som fungerer.

Nå forbereder partene erstatningskrav mot hverandre.

Les mer: IBM og Statens vegvesen krever erstatning av hverandre

Ubehagelig

– Dette er veldig en veldig beklagelig situasjon. Vi hadde håpet å få denne leveransen i havn, med et effektivt innkrevingssystem som bilistene ville vært tjent med. Men etter grundige vurderinger ble det besluttet å heve kontrakten. Årsaken er at vi ikke får, eller ikke ser ut til å få de leveransene som vi mener er kontraktsfestet, sier direktør Jane Bordal ved Veg- og transportavdelingen hos direktoratet.

Les også: Slik skal ekspertene stoppe IT-tabbene

Læring

I debatten om offentlige IT-prosjekter snakkes det stadig mer om å få satt feilene i system for å kunne lære av dem og unngå at de blir gjort på nytt av andre virksomheter.

– Hvordan skal dere lære av denne episoden?

– Vi kommer til å rigge en gjennomgang av prosjektet for å finne ut hva vi kan lære av dette her. Hvordan vi skal gjøre det i praksis, har vi ikke bestemt ennå. Det er litt tidlig, sier Bordal til digi.no.

Les mer: – Du kommer ingen vei uten IT-fiaskoer

Direktør Jane Bordal i Vegdirektoratet planlegger en gjennomgang for å finne feilene som ble begått da Autopass-prosjektet med IBM havarerte - og lære av dem. Bilde: Knut Opeide/Vegdirektoratet

Gransking

Hun kan imidlertid røpe at en uavhengig part skal lede arbeidet.

– Vi er opptatt av at dette skal være en uhildet gjennomgang. Det betyr at den vil foretas av mennesker som ikke har vært involvert i prosjektet. En slik jobb må på agendaen for at vi skal finne læringspunktene, sier direktøren.

Grensen for habilitet går ikke ved inngangsdøren. Vegdirektoratet kan komme til å benytte egne folk.

– Det finnes ulike aktører å spørre. Vi kan få en konsulent inn her, eller vi kan be vår egen internrevisjon. It-direktoratet Difi kan også være aktuelt, sier Bordal.

Les også: Maktkamp om IT i staten

Hva med IBM?

– Hvor aktuelt er det å be IBM bidra med informasjon i saken?

– Når vi har diskutert dette, har vi i hovedsak snakket om vår del av prosjektet. Men vi har ikke satt rammene for dette, ennå. Og for all del, som bestiller av en slik gjennomgang er vi opptatt av å finne ut mest mulig med sikte på å ta lærdom av arbeidet, svarer hun.

Kan man få avdekket alle forhold og dermed lære av det som skjedde hvis leverandøren ikke bidrar?

– Vi kommer nok til å vurdere det, sier Bordal.

Les også: Nå skal smarte systemer for alvor inn i norsk transport

Til toppen