All undervisning ved nyåpnede Teglverket skole på Hasle i Oslo foregår på nettbrett. De som ser på elevene er fra venstre byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke, viseadm. direktør i IKT Norge, Heidi Arnesen Austlid, konstituert byråd for kunnskap og utdanning, Kristin Vinje, daglig leder Carl Morten Knudsen i Creaza og rektor Elisabeth Palmgren. (Bilde: ORV)

LÆREROPPLÆRING

Tilbyr Oslolærerne betalt digitalopplæring

Elevene elsker det. Nå skal lærerne få tilbud om mer digital kompetanse.

Neste år skal de første lærerne i Oslo få tilbud om en ukes betalt sommerskole.

Der skal de få opplæring i digitale undervisningsverktøy.

De som allerede har kontrakt med og leverer programvaren til Osloskolen, vil undervise lærerne gratis.

Les også: Nytt matteverktøy på nett

Ikke bare elevene

Bak tiltaket står konstituert byråd for kunnskap og utdanning, Kristin Vinje og byråd for kultur og næring, Hallstein Bjercke. Tanken er at det ikke holder bare å gi elevene digitale læremidler. De må løfte og begeistre lærerne også.

Det nye sommerskoletilbudet er allerede på plass i det nye budsjettet, og avtalen med dem som skal undervise er i boks.

Så du denne? Nytt matteverktøy på nett

Helt nødvendig

– Digitale undervisningsverktøy er veldig bra for elevene. De lærer raskere og mer effektivt i tillegg til at lærerne kan tilby dem mye mer individualisert undervisning. Elevene elsker det, men vi trenger lærere med større digital trygghet. Dette initiativet gjør at Oslo er først ute med å sette dette i system, sier viseadministrerende direktør Heidi Arnesen Austlid i IKT Norge.

– Alle elevene mine blir veldig inspirert når vi tar frem nettbrettet. De følger mye bedre med og blir mer kreative. De vil til og med gjerne ha hjemmelekse på brettet, sier lærer Ida Aaland.

Hun underviser i 2. klasse på nyåpnede Teglverket skole på Hasle i Oslo.

– Her foregår all undervisning på nettbrett, og læreren er det pedagogiske navet. Elevene lærer seg å lese og skive digitalt før de begynner med formskrift. Da blir den en konsekvens av det de allerede kan, og det er svært effektivt, sier rektor Elisabeth Palmgren.

Les gjerne denne: Norskutviklet læringsteknologi hylles i utlandet, men er vanskelig tilgjengelig i Norge

Digital undervisning
Elevene lar seg ikke forstyrre av besøk i klassen. Interessen for å lære overgår nysgjerrigheten. Bilde: ORV
Næring og læring

– Vi har erfaring med Sommerskolen i Oslo og vet at mange lærere ønsker å jobbe litt om sommeren. Neste år ser vi for oss et kurs for rundt 30 lærere. Det er en startog kan blir mye større i årene fremover, sier byråd Vinje.

Hun har bakgrunn fra både Stortinget og som finansbyråd i Oslo. Og med doktorgrad i kjemi brenner hun for kunnskap.

Samarbeid med skoler og næringsliv er noe utdanningsbyråden har tatt initiativ til før. Oslo Cancer Cluster har et tett samarbeid med Ullern Videregående, og på Kuben samarbeider de med Toyota i verkstedfag.

– Det å etablere undervisningstilbud sammen med næringslivet har vært veldig vellykket. I dette tilfelle er det lærerne selv vi sikter oss inn på, sier hun.

Les også: Norske elever løste åtte millioner spill-likninger på fem dager

Dobbel nytteeffekt

Ifølge næringsbyråd Bjercke er det flere enn lærere og lever som vil tjene på dette.

– I Oslo har det vokst frem en stor næring innen teknologibasert undervisning, såkalt edtech. Det er rundt 60 aktører, fra de mindre til  internasjonale giganter som Kahoot med 16 millioner brukere. Oslo er den byen man ser til på dette området. Det at vi støtter opp om denne næringsutviklingen ser vi på som helt naturlig. Slikt blir det arbeidsplasser av, og de er ikke oljeprisavhengige. At vi får god pedagogikk med på kjøpet er jo en skikkelig bonus, sier mener Bjercke.

– Edtech-aktiviteten i hovedstaden er et svært godt grunnlag for videre vekst. Det at Oslo kommune har støttet utviklingen så lenge og vært aktive i å ta i bruk verktøyene, har vært et godt hjemmemarked for mange av bedriftene i denne fremvoksende IT-klyngen, sier Arnesen Austlid.

Les mer: Tech-gründernes viktigste råd til Siv

Jobber gratis

Selskapene Kikora og Creaza skal undervise lærerne neste år.

Kikora har programvare for matematikkundervisning og har 180.000 brukere.

Creaza har én million brukere i Norden og hjelper elever til å lære seg å lese og skive.

– Det å ha tett kontakt med lærere er veldig bra for oss også. Vi har lært oss å ikke sitte for oss selv når vi utvikler. Gode pedagoger hjelper oss til å lage bedre verktøy, sier Anders Baumberger i Kikora.

Også Abelia er begeistret for Oslo kommunes satsing på lærernes digitale kompetanse.

– Vi er svært fornøyd med at Osloskolen satser på læringsteknologi, og dette er et godt tiltak for å heve lærernes kompetanse i bruk av digitale læremidler. Deres digitale ferdigheter er utslagsgivende for hvor mye teknologi som tas i bruk i skolen. Vi håper at Oslo etter hvert utvider tilbudet, og at andre kommuner følger etter, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Abelia.

Så du denne? Dette er big data og kunstig intelligens i praksis

Til toppen