Tusenvis av heismontører hos Thyssenkrupp kan nå bruke HoloLens mens de vedlikeholder eller reparerer heiser. Bildet viser hvordan det kan se ut når en montør konfererer om en teknisk detalj med en ekspert. (Bilde: Thyssenkrupp Elevator)

Hololens

Tusenvis av heismontører tar i bruk utvidet virkelighet

Norsk direktør tror på store tidsbesparelser.

Selv om teknologier for virtuell og utvidet virkelighet svært ofte blir omtalt i forbindelse med underholdning, er de profesjonelle bruksområdene vel så spennende. 

Microsoft satser tungt på selskapets MR-briller (Mixed Reality), HoloLens. Fortsatt er det svært begrenset tilgang på disse brillene, men enkelte har fått betydelig bedre tilgang enn andre. 

Les også: Åpner for HoloLens-plattformen på annen maskinvare

Over 24 000 brukere

I forrige uke ble det kjent at mer enn 24 000 serviceteknikere hos det tyske heisselskapet Thyssenkrupp Elevator snart kan ta i bruk HoloLens under oppdrag hos kunder. 

I samarbeid med Microsoft har heisselskapet utviklet en løsning som skal gjøre det enklere for serviceteknikerne både å forberede seg til og utføre hvert enkelt oppdrag. 

Teknikerne skal kunne bruke teknologien til å visualisere og identifisere problemene allerede på veien til oppdraget, i alle fall dersom de ikke kjører selv. Blant annet vil de kunne se en 3D-modell av heisen de skal jobbe med, sammen med blant annet historisk informasjon om hva som har blitt gjort med heisen tidligere.

Norsk prosjekt: Brukte dronefoto til å 3D-modellere historisk sted

Frie hender

Mens montørene til nå gjerne har brukt bærbare pc-er eller håndholdte enheter under selve oppdraget, får de tilgang til den samme informasjonen eller mer ved hjelp av brillene, samtidig som de har hendene frie. 

En sentral funksjon i løsningen som Thyssenkrupp Elevator har tatt i bruk, er ifølge Microsoft integrasjonen av Skype-basert videotelefoni. Ved hjelp av dette kan teknikeren kommunisere med for eksempel en ekspert på kontoret, som kan hjelpe til med å identifisere problemer, siden eksperten også vil kunne se det samme som teknikeren.

One World Trade Center i New York er blant bygningene hvor Thyssenkrupp har tatt i bruk de nye løsningene.
One World Trade Center i New York er blant bygningene hvor Thyssenkrupp har tatt i bruk de nye løsningene. Foto: Joe Mabel, Wikipedia (CC BY-SA 2.0)

– Våre felttester har vist at det er et stort potensial til å øke produktiviteten. Et besøk som vanligvis tar én til to timer, og som kanskje ender opp med at eksperten må komme til stedet, var vi i stand til å utføre på første forsøk og på mindre enn 20 minutter, forteller Andreas Schierenbeck, CEO hos Thyssenkrupp Elevator, i et videoopptak.

Leste du denne? Nå er det VR som gjelder for prosessorbransjen

I Norge?

Om de norske heismontørene i Thyssenkrupp Elevator får ta i bruk HoloLens med det første, er uklart. 

– Vi fikk alle en introduksjon her tidligere i år da vi var på et ledermøte i Singapore. Jeg vet at de nå tester ut dette i USA først, så blir det senere spredt rundt om i verden. Når dette skal rulles ut i større skala, også til Norge, er jeg ikke informert om, forteller Geir Hansen, administrerende direktør i Thyssenkrupp Elevator AS, til digi.no.

– Uten at jeg kan si noe sikkert, så innbiller jeg meg at det tar noe tid før vi blir med her. Jeg regner med at vi får vite mer her i løpet av vinteren, fortsetter han.

Men Hansen har stor tro på konseptet.

Det er klart at om dette vil fungere som vi håper, så vil vi kunne ha stor nytte av dette også i Norge. Vi har heiser spredt rundt over alt her hjemme, så om en montør i den innerste fjord et sted kan få support fra teknikere fra andre steder i Norge eller fra våre fabrikker i Tyskland med å kunne visualisere det som skjer gjennom HoloLens, vil dette kunne gi en stor fordel og besparelse av tid. Det blir spennende framover å følge med på denne utviklingen, sier Hansen.

Se brillene i aksjon: HoloLens klar for salg i Norge (TU.no)

Tingenes internett

Thyssenkrupp Elevator opplyser i også at selskapet også tidligere har utviklet og tatt i bruk en IoT-basert (Internet of Things) løsning hvor sanntidsinformasjon om heisene, inkludert dørfunksjon og hastighet, blir delt med et sentralt system som kjøres i Microsofts nettsky. Dette skal bidra til at potensielle vedlikeholds- og reparasjonsbehov oppdages før de fører til at heisen slutter å fungere. 

Denne løsningen er allerede i bruk i flere tusen heiser i flere land, men målet er å ha koblet til 180 000 heiser innen utgangen av 2017.

VR overalt: Microsoft bringer virtuell virkelighet til nettleseren

Kommentarer (9)

Kommentarer (9)
Til toppen