BEDRIFTSTEKNOLOGI

YouTube passerer 1 milliard pr. døgn

Men fortsatt tjener de ikke penger.

9. juni 2009 - 13:20

«Alle» ser på YouTube, sies det. Nå er dette utsagnet bekreftet i tall.

Nettmålingstjenester som Nielsen og Comscore bringer hver dag, uke og måned oversikter over antallet videostrømmer som blir startet på nettet.

I følge disse undersøkelsene har Google/YouTube rundst sju milliarder videovisninger pr. måned. Det setter dem i suveren topp-posisjon på dette markedet - langt over MySpace, Hulu, Yahoo, Viacom, Microsoft og andre aktører. Google-eide YouTube har hele 72 prosent av markedet for nettvideo bare i USA.

Nå har Google kommet med egne trafikkberegninger for hele verden. Og det er imponerende tall vi snakker om. I følge Google åpnes hele 1 milliard YouTube-videostrømmer pr. døgn. Det betyr at så å si alle som har tilgang til Internett spiller av minst en YouTube-video i døgnet.

Teknologibloggen TechCrunch.com har prøvd å få ut tilsvarende globale tall fra YouTubes konkurrenter, stort sett uten hell. Men det er grunn til å tro at Google/YouTube stiller minst like sterkt i forhold til konkurrentene på verdensbasis som i USA alene.

Man skulle tro at en nett-tjeneste med så høyt brukertall ville være en kommersiell suksess. Men det er foreløpig ikke tilfelle. Google kjøpte YouTube for 1,65 milliarder dollar i 2006, og sliter fortsatt med å finne kommersielle måter å utnytte sidens enorme popularitet på.

I likhet med FaceBook, MySpace, Twitter og andre populære tjenester på nettet er YouTubes problem at folk har «skylapper» når de er innom. De er rett og slett ikke interessert i annet enn å se (ofte helt spesifikke) morsomme videoer, akkurat som Facebook-brukerne bare er interessert i å følge med på hva vennene gjør og meddele hva de selv er opptatt av.

Resultatet er at annonsene blir oppfattet som plagsomme og forstyrrende, eller i verste fall ikke blir oppfattet i det hele tatt.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.