TU BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for TU BrandStory

TU BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører.

Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke TU BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Infra1
Innhold fra annonsør

Hvordan få samlet de ulike fordelene ved skyen i én og samme løsning?

Det er mulig å få det beste fra begge verdener.

Nettskyen er nå en realitet for mange bedrifter. Selv om det bare er noen få år siden teknologien ble ansett for å være ny og banebrytende, ment for foregangsbedrifter, er den i dag standard løsning som inngår i IT-miljøet i de fleste organisasjoner.

Men hva mener vi egentlig når vi snakker om skyen? En av utfordringene med denne teknologien er at organisasjonene kan ha svært ulike tanker om hva som betegner skyen, og dette kan påvirke hvordan de vurderer fordelene.

For noen selskaper kan skyen fungere som en offentlig standardtjeneste, mens for andre betyr den en mer tilpasset privat eller lokal løsning. Og de har begge sine fordeler og ulemper, som ikke nødvendigvis overlapper hverandre.

Forstå de ulike fordelene ved nettskyen

I utgangspunktet er det noen få typiske fordeler som er felles for alle skytjenester. Modellen med bruksbasert betaling tilbys for eksempel av alle typer skytjenester, og bidrar til å redusere kostnadene samtidig som den gir økt fleksibilitet og skalerbarhet siden selskapene ikke er fastlåst til rigide avtaler.

Men utover dette har løsninger som offentlig, privat og lokal nettsky, også sine fordeler. For selskaper som velger offentlige skytjenester er det for eksempel driftssikre og fleksible tjenester samt et større geografisk utvalg som er de viktigste fordelene ved denne teknologien. For disse selskapene kan det også være svært lønnsomt å benytte seg av ressursene til noen av verdens største teknologiselskaper, slik som Amazon Web Services og Microsoft Azure.

På den andre siden kan private skytjenester gi bedrifter mye bedre styring over skytjenesten ettersom de kan utvikle en løsning som er spesialdesignet for nettopp dem. Og fordi ressursene ikke deles med andre, kan bedriftene være trygge på at de er sikret et svært høyt nivå når det kommer til viktige elementer personvern og sikkerhet.

Private lokale skyløsninger tilbyr også et stengt personvern, men disse tjenestene er dyrere. Disse tjenestene kan imidlertid skilte med fordeler som kort ventetid, og det kan være et viktig poeng for bedrifter der sanntidskommunikasjon er helt avgjørende.

Men hva hvis selskaper har behov for flere av disse fordelene? Hva kan gjøres for å sikre seg det beste fra de ulike skyløsningene og færrest av ulempene?

Kan vi forene skytjenestene?

Et alternativ er hybridskyen som forener offentlige og private skyer, og ofte omtales som «det beste fra begge verdener». Miljøer med flere typer skytjenester er i ferd med å bli svært utbredt. Særlig i store selskaper er det vanlig å kombinere flere skytjenester fra forskjellige skyleverandører i én og samme arkitektur, og for eksempel bruke flere leverandører til infrastruktur- (IaaS) og programvareløsninger (SaaS). Det finnes mange årsaker og kombinasjonsmåter. 

Forskning foretatt av analyseselskapet IDC på oppdrag fra Tieto viser at over en tredjedel (37%) av store selskaper og virksomheter i de nordiske land har flere enn 10 IT-leverandører. Å håndtere et stort antall leverandører og skytjenester blir dermed en stadig større utfordring for mange virksomheter.

Dette er åpenbart en forholdsvis komplisert måte å styre skytjenester på - ulike leverandører har som regel egne krav og administrasjonspraksiser. Vi kan tydelig se et økende behov hos kunden for å ta tilbake styringen over hele skymiljøet.

For leverandøren av skytjenestene går utviklingen raskt om dagen. De fremste selskapene innen skytjenester, som Tieto, investerer i samkjøringen av hovedfunksjonene i de ulike skyløsningene, slik som overvåking, rapportering, fakturering, leverandøradministrasjon, styring av forsyningskjeden og så videre. Målet er å tilby kundene alle fordelene ved skyen fra de mest aktuelle teknologiene på en fleksibel måte. Og la kundene nyte følelsen av kontroll og oversikt.

Løsning som styrer flere skytjenester

Tieto har nylig lansert en løsning slik at organisasjoner kan navigere mellom flere skyer i samme miljø. Løsningen heter Tieto OneCloud, og der kan kundene samle både offentlige og private skytjenester på én sentralstyrt plattform.

Dette er Tieto OneCloud

Kombinerer de offentlige skytjenestene med de private fra Tietos nordiske datasenter.

Les mer og ta kontakt »

Slik kan du maksimere fordelene med skytjenester

Få alle fordelene ved nettskyen i én og samme løsning.

Last ned gratis whitepaper »
Til toppen