Fra januar til og med mai i år var Scandinavia Online den største annonsebæreren på Internett i Norge med en omsetning på 6,82 millioner bruttokroner. Det innebærer at SOL sitter med rundt en tredel (32 prosent) av nettmarkedet blant ACNielsens utvalgte - som totalt har omsatt for nærmere 20,5 millioner kroner på nettet hittil i år.
Oversikten fra ACNielsen Reklame-Statistikk AS er imidlertid ikke komplett. Det er kun 15 nettaktører som leverer tall til analyseinstituttet, og store mediehus som Hegnar-gruppen og Hjemmet Mortensen rapporterer foreløpig ikke inn sine oversikter.
De nye tallene fra ACNielsen viser at SOL styrker posisjonen ytterligere. I mai måned omsatte innholdsleverandøren for 1,67 millioner kroner mot 1,11 millioner kroner i april.
Totalt var det en inngang på 5,02 millioner kroner fordelt på 15 aktører i mai.
Nettavisen er en annen av aktørene, ved siden av SOL, som har hatt bemerkelsesverdig fremgang. I april omsatte Nettavisen og Nettguiden for rundt 450.000 kroner hver. I mai har Nettavisens omsetning vært 614.000 kroner, mens Nettguidens kun var på 300.000. Det må også nevnes at digi omsatte for 126.000 i april, mens mai-tallene lå på 428.000 kroner.
Det innebærer at Nettavisen og Nettguiden ligger nesten helt jevnt på nettomsetning i årets fem første måneder. Markedsandelen er rundt 10 prosent på hver.
Det er imidlertid EUnet med Nettvik som er nest største aktør med 13 prosent (2,57 millioner) av Nielsens marked.
De største utfordrerne til de fire i toppen, er P4 Internett (1,02 millioner), digi (976.000) og VG (956.000) med rundt fem prosent markedsandel hver. Lenger ned på listen kommer Aftenposten, Dagbladet, Telia Internett og Adresseavisen.
Omsetning for 15 nettaktører i Norge, januar-mai 1997:
1. Scandinavia Online | 6.820.000 | 32 % |
2. EUnet | 2.570.000 | 13 % |
3. Nettavisen | 1.992.000 | 10 % |
4. Nettguiden | 1.945.000 | 10 % |
5. P4 Internett | 1.020.000 | 5 % |
6. digi (Internett Kanal 1) | 976.000 | 5 % |
7. VG | 956.000 | 5 % |
8. Aftenposten | 905.000 | 4 % |
9. Dagbladet:på nettet | 790.000 | 4 % |
10. Telia Internett (Riksnett) | 772.000 | 4 % |
11. Adresseavisen | 601.000 | 3 % |
12. IDG Communication | 445.000 | 2 % |
13. Stavanger Aftenblad | 439.000 | 2 % |
14.Bergensavisen | 184.000 | 1 % |
15.Fædrelandsvennen | 57.000 | 0 % |
Totalt: | 20.472.000 | 100 % |
Kilde: ACNielsen Norsk Reklame-Statistikk AS (Alle tall er bruttopriser)