Telenor stanset over 100 millioner svindelforsøk på telefon i fjor
Telenor blokkerte i fjor 54,5 millioner svindelforsøk via telefonanrop og 64,1 millioner via SMS.
– I Norge har vi over flere år blitt svært gode til å blokkere svindelanrop, sier Telenor-sjef Birgitte Engebretsen.
– Telenor har klart å stoppe de fleste forsøk som har gått i vårt nett. Det har imidlertid vært svært vanskelig å identifisere svindelforsøk hvor nummeret som blir misbrukt, og mottaker av samtalen befinner seg i forskjellige mobiloperatørers nett, sier Engebretsen.
Telenor stoppet 2,2 milliarder hendelser knyttet til digital kriminalitet i 2024.
– I fjor blokkerte Telenor mer enn 6 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet hver eneste dag. Dette er et enormt tall, som viser hvilket globalt samfunnsproblem vi står overfor, sier Engebretsen.
Det er vanskelig å fastslå hvor svindlerne ringer fra, opplyser Engebretsen.
– De kriminelle benytter verktøy for å endre nummer eller annen avsenderinformasjon slik at du som offer lettere skal kunne lures. Ved anrop betyr det for eksempel at de samme kriminelle kan ringe deg fra tilsynelatende forskjellige land, og de befinner seg ikke nødvendigvis i det landet det ser ut som de ringer fra, sier hun.
De siste månedene har svenske og danske numre vært mye misbrukt.
– Telenor har utviklet metoder for å kunne identifisere og stoppe slikt misbruk tidlig, sier hun.
Ny FCC-sjef ventes å stå for deregulering av telekom i USA
Brendan Carr har nå tatt over som leder for USAs teleregulatør, Federal Communications Commission (FCC). Forventningen er at han vil ønske å deregulere telekom. Carr sier i en slags tiltredelseserklæring at FCC har viktig arbeid foran seg på temaer som favner fra teknologi- og mediaregulering til å bidra til å skaffe nye jobbmuligheter og vekstmuligheter via spektrum, infrastruktur og romindustri, skriver Fierce Network.
Retorikken han bruker inkluderer å fjerne hemskoer for bredbånd til forbrukere, hva det nå måtte være. Allerede er det klart at FCC har veldig lite de skal ha sagt over bredbåndsaktører i USA, etter at en domstol nylig slo fast at myndighetene ikke har rett til å innføre nettnøytralitet.
Chat GPT gikk ned for telling
Mange fikk trøbbel med å komme inn på Chat GPT, som følge av tekniske problemer.
Verken nettjenesten eller appen fungerer ved 13-tiden torsdag. Digi får en feilmelding 503 «bad gateway» eller «service temporarily unavailable» fra webserveren Nginx. Appen svarer «internal server error».
Ifølge nettstedet Downdetector har rundt 4 000 brukere rapportert om nedetid på tjenesten, som tilbys av Open AI.
Utgiveren oppgir på statussidene at de undersøker en feil, som knyttes til et applikasjonsgrensesnitt. Feilen oppsto 12:33 og ble rettet klokken 13:23, ifølge selskapet.
KI-tjenesten har oppnådd en eventyrlig vekst, siden lansering for drøyt to år siden. Open AI kunngjorde nylig at de har 300 millioner ukentlige brukere.
I 2025 forventer de at Chat GPT vil omsette for 11,6 milliarder dollar, noe som tilsvarer mer enn 130 milliarder norske kroner, viser en prognose CNBC omtalte i høst.
Linkedin saksøkt for KI-trening
Linkedin er saksøkt i California for angivelig å dele premium-brukeres private meldinger med tredjepart for KI-trening. Det melder BBC.
«Disse påstandene er falske og uten grunnlag» svarer Linkedin, som er heleid av Microsoft.
Søksmålet hevder at plattformen i august 2022 automatisk tillot deling av brukerdata for KI-formål, uten å varsle brukerne.
En måned senere skal selskapet ha endret personvernreglene og FAQ for å informere om at data kunne brukes til KI-trening, men at dette ikke ville påvirke allerede utført trening.
Gruppesøksmålet er anlagt på vegne av Premium-brukere og «alle andre» i en tilsvarende situasjon med krav om 1 000 dollar i kompensasjon, per bruker, samt et uspesifisert beløp for brudd på konkurranselovgivning.
Linkedin har over én milliard brukere verden over, hvor nesten en fjerdedel er i USA. I 2023 hadde selskapet en inntekt på 1,7 milliarder dollar fra premium-abonnementer, ifølge BBC.
Teknologiene som former IoT-markedet
IoT forvandler allerede måten vi lever og jobber på, med over 19 milliarder enheter i bruk globalt. Teknologier som 5G, edge computing og kunstig intelligens driver denne utviklingen og åpner døren til nye muligheter, skriver Stein André Larner, administrerende direktør i Com4 i et innlegg hos Computerworld.
På bare ti år har IoT radikalt endret hvordan vi lever og arbeider. Vi omgir oss med IoT-enheter som gjør alt fra å fjernstyre ovner til å sørge for at hytta er varm ved ankomst. Elbiler, ofte beskrevet som rullende IoT-enheter, mottar kontinuerlige oppdateringer som forbedrer ytelsen og legger til ny funksjonalitet.
Kombinasjonen av IoT og kunstig intelligens (KI) gir oss intelligente systemer som kan analysere enorme datamengder fra sensorer, forutse problemer og optimalisere prosesser. Kommuner kan for eksempel bruke KI og IoT til å redusere energiforbruk i offentlige bygg, noe som både sparer kostnader og reduserer klimagassutslipp.
Mobilkunder foretrekker å snakke med operatøren
– Tradisjonelle kanaler, og særlig telefonen, er fortsatt førstevalget for kundestøtte blant mobilkunder, er konklusjonen i en undersøkelse gjort av analytikerne i Analysys Mason.
Kundeundersøkelsen har analysert kommunikasjonskanaler for salgssupport og kundestøtte i mobilmarkedet i Canada, Malaysia, Saudi Arabia, Sør-Afrika, De forente arabiske emirater, USA og ti europeiske land. For Norge viser undersøkelsen i 2024 at kundene er mindre fornøyd med bredbånd enn med mobiltjenester.
Telia kan tjene milliarder på Marshall-salg
Det pågående salget av Marshall Group kan bli en riktig jackpott for Telia, som eier nærmere 10 prosent av selskapet. To kinesiske risikokapitalfond ventes å legge inn siste bud i disse dager, skriver Telekomnyheterna.
Ifølge Dagens Industri ventes prislappen å bli rundt 13 milliarder svenske kroner. Altså vil Telias eierskap innbringe rundt 1,3 milliarder kroner. I Telias siste årsrapport ble innehavet i Marshall Group verdsatt til 427 millioner svenske kroner. Telia betalte 30 millioner kroner i 2014 for sju prosent av aksjene. Noen år seinere økte de andelen til 12,5 prosent, men den kjøpesummen er ikke kjent.
Nordiske mobilnett på topp innen 5G
Norden sementerer sin plass som tG-ledere i Europa, med bred utbygging og innovative strategier. Ifølge Ookla er mye av årsaken at rett spektrum ble tilgjengelig for mobiloperatørene på rett tidspunkt. Deling av nettverk og god telepolitikk fra myndighetene har ført til at regionen slår resten av Europa.
Flat topografi (i Danmark og Finland), høy betaling fra kundene (arpu), har hjulpet operatørene med å levere både urban og rural dekning som få andre i Europa kan konkurrere med, skriver Telecoms tech news.
Vil kalle inn berørte kommuner etter uvær og strømbrudd
Uværet som rammet sist fredag fikk store konsekvenser. Nå vil statsforvalteren evaluere sammen med kommunene og strøm- og tele-aktørene, ifølge Nea Radio.
Tirsdag ettermiddag var fremdeles flere hundre husstander uten strøm etter fredagens uvær, på det meste var over 40.000 uten strøm.
– Vi lærte at vi er veldig sårbare, at strømmen blir borte og som følge av det både mobilnett og internetttilgang får konsekvenser vi ikke liker, det sier Dag Otto Skar, som er beredsskapssjef hos Statsforvalteren til Nea Radio.
Eidsiva vil flytte til sentrum av Lillehammer
– Vi ønsker å komme nærmere et kollektivknutepunkt, sier daglig leder i Eidsiva Bredbånd og brumunddøl, Ola Børke, ifølge Ringsaker Blad.
I dag holder de 160 ansatte til i Fakkelgården på Storhove, fem kilometer fra bykjernen i Lillehammer. Børke mener det vil gjøre bedriften mer attraktiv å holde til i sentrum.
– Vi tror en moderne kompetansearbeidsplass passer veldig godt inn i et sentrum. Vi har mange unge ansatte som ikke har bil og som er opptatt av å kjøre kollektivt, sykle eller gå, sier Børke.