RESULTATERFINANS

1 av 20 laster ned musikk og dropper CD-kjøp

En amerikansk studie viser at 5,5 prosent av amerikanere i alderen 16 til 40 ikke har kjøpt en eneste musikk CD eller kassett det siste året. Å laste musikk ned fra nettet derimot…

Sigvald Sveinbjørnsson
15. juni 2001 - 09:45

Sjokktall for musikkindustrien. En undersøkelse utført av Edison Media Research, viser at nettet har hatt sin innvirkning på musikkvanene til amerikanerne.

Hele 5,5 prosent av de 748 deltagerne i undersøkelsen har ikke kjøpt en eneste CD eller kassett med musikk det siste året. Deres behov for musikk har blitt ivaretatt av nedlastinger fra nettet. Dette melder Reuters.

Undersøkelsen viste også at ungdommene lyttet mindre til radio nå enn de gjorde før, noe analyseselskapet mener skyldes nettet, som nå har blitt enda en konkurrent i medialandskapet.

Som en kuriositet kan det også nevnes at undersøkelsen avdekket den andre siden av superstjerner som Britney Spears og 'N Sync. Det viser seg nemlig, hevder undersøkelsen, at disse artistene ikke genererer mye entusiasme blant aldersgruppen 16 til 24 år. Da var det bedre score blant de mellom 35 og 40.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.