Forrige fredag lanserte Aksjespillet en gratis nett-tjeneste hvor deltagerne kan simulere handel med aksjer på Oslo Børs. Den som får best avkastning før jul vinner 10.000 kroner.
Bakgrunnan var blant annet selskapets antakelser om at mange ønsker å investere i aksjer, men tør ikke fordi de er redde for å tape penger mens de lærer hvordan aksjemarkedet og nettmeglernes systemer fungerer.Halldor Chr. Tjoflaat, styreformann i Aksjespillet AS, mener spillet har vært en fantastisk suksess selv om aksjemarkedet har vært noe nedadgående de to siste handledagene.
- Til nå har har det meldt seg over 2.200 deltagere. Disse har gjennomført nærmere 10.000 handler, opplyser han til digitoday.no.
Selv første dag opplevde Aksjespillet mer enn 70.000 sidevisninger.
Tjoflaat sier dette i praksis viser at løsningen til Anakon (teknologiselskapet som har utviklet løsningen til Aksjespillet) har tålt en den belastningen det er å skulle behandle så mange ordrer.
- Vi har fått testet at de systemene vi bygger for virkelige onlinemeglere, tåler langt langt flere handler enn det som noen av dem har i dag. Samtidig har vi fått bekreftet at det er et markert opplæringsbehov for online aksjehandel.
Tjoflaat forteller at de får store mengder med trivielle spørsmål som deltagere føler behov for å få besvart.
- Mange kjenner til selskapene, men de vet for lite om hvordan selve handelen fungerer. Vi har utvidet informasjonen på de enkelte sidene i tjenesten. For noen kan det virke som banaliteter, men det er helt åpenbart mange som har behov for å få forklart hva en "limit ordre" er, hva en "odd-lot post" innebærer eller simpelten bare hva en "børspost" er.