100 millioner til å zoome inn én million europeere

Zoom får tilført 100 millioner kroner i en ny emisjon for å satse på Europa. Det nærmeste året skal etter hvert én million europeere guides gjennom en eller annen Zoom-site.

Zoom Network skriver i en melding til digi.no at selskapet har hentet inn 100 millioner kroner i en rettet emisjon i Norge og England. Dermed er selskapet klar for å innta Europa med sine prissammenligninger på nettet.

Ingen i Zoom-ledelsen vil opplyse hvilke investorer det dreier seg om av de nye aksjonærene, men det som er klart er at Kistefos Venture Capital med Christen Sveaas i spissen øker eierandelen til rundt 30 prosent.

Dessuten kommer det to britiske investeringsselskap inn på eiersiden, noe nyansatte administrerende direktør Johan Dolven tar som et tegn på at Zoom med sin e-handelsguide har et konsept med et bra internasjonalt tilsnitt.

Zoom er en forbrukertjeneste på nett som gjør det mulig å sammenligne produkter i norske og internasjonale nettbutikker. Det er en metatjeneste som ikke selger produkter selv, men fungerer som en produkt- og prisguide for nettbrukerne i ulike kategorier som for eksempel musikk, bøker, dataspill, PC-er og mobiltelefoner.

- De nye aksjonærene er britiske aktører som er tungt inne på internettområdet og vurderer mange prospekter. Dessuten er det noen norske privatinvestorer, sier Dolven uten å ville gå inn på hvilke nye norske og britiske eiere det dreier seg om.

Zoom er etter emisjonen, som ble overtegnet på få dager i forrige uke, verdsatt til 350 millioner norske kroner. Med 100 millioner i banken sier Dolven at de etter planen skal greie å finansiere etablering i alle EU-landene (pluss Sveits) i løpet av ett år.

Selskapet skal både inngå partnerskap og etablere seg alene i de lokale Europa-markedene som vil være rundt 17 i tallet.

Per Siljubergsåsen, gründer og direktør for forretningsutvikling, kvantisiserer målene til selskapet. - Per i dag har vi rundt 150.000 brukere i måneden, hvor av flesteparten er i Norge, i tillegg til noen i Sverige og Danmark. Innen ett år håper vi på én million månedlige brukere, sier Siljubergsåsen og opplyser at de diskuterer rollen for dot.com-domenet i den internasjonale satsingen.

De har i utgangspunktet registrert Zoomshopper.com, ikke Zoom.com der et amerikansk teleselskap ved navn Zoom Telephonics råder grunnen.


Les mer om Zoom:Johan Dolven zoomet inn til toppjobb
Zoomshopper.com lanseres i Europa
Kistefos Venture Capital kjøper 20 prosent av Zoom
Zoom vant pris i Sveits
Zoom-er inn Skandinavia

Til toppen