BROADNET

100 samband gikk ned midt på dagen. Det rammet trafikken til fiberselskapet hardt

Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde. Bilde: Gorm Kallestad, NTB scanpix
8. sep. 2016 - 07:37

Broadnet har det siste døgnet opplevd feil i nettet sitt av ulik karakter.

Flere kunder opplevde blant annet å ikke få tilgang på linjer ut av landet tirsdag ettermiddag. Feilen berørte deler av trafikken til fiberleverandøren og skyldes at en p-ruter gikk ned for telling.

Feil med strømforsyning

– Har ikke Broadnet redundans?

– Broadnett tar stabilitet og sikkerhet på største alvor, og redundans er en naturlig del av sikkerhetsarbeidet vi har i vårt nettverk. I går var det en strømforsyning som feilet. Hvorfor reserveforsyningen ikke tok over ser vi på nå, og sikrer oss at dette ikke skal skje igjen i fremtiden. Vi beklager til de kundene som er berørt, sier driftsdirektør, Torbjørn G. Krøvel, i Broadnet til digi.no.

Broadnet er en leverandør av fiberbasert datakommunikasjon til bedrifter, operatører og offentlig sektor. 

– Hvor mange kunder ble rammet av dette bruddet?

100 samband gikk ned

Driftsdirektør, Torbjørn G. Krøvel, i Broadnet sier at feilen ble rettet etter fire timer. Foto: Presse
Driftsdirektør, Torbjørn G. Krøvel, i Broadnet sier at feilen ble rettet etter fire timer. Foto: Presse

– Vi er usikre på hvor mange kunder som ble rammet av denne nedetiden. Vi snakker gjerne om sambandsnummer. I går gikk rundt 100 samband ned. En kunde kan for eksempel ha 50 samband. Noen kunder ble berørt i hele utfallsperioden på fire timer fordi de er koblet direkte, sier Krøvel og fortsetter:

– Selv om noen kunder ble påvirket av denne feilen har vi flere andre linjer ut av landet. De fleste kundene ble derfor rutet via andre samband for å sikre dem nett. 

Nettet til Broadnet består av 40 000 kilometer med fiberkabel. Fibernettet knytter sammen over 90 norske byer fra nord til sør.

Jobber med kritisk feil på Østlandet

Broadnet tilbyr også bredbånd til privatkunder via Homenet.

Onsdag jobbes det med kritisk feilretting av infrastruktur i østlandsområdet. Denne utbedringen er planlagt, ifølge driftsdirektøren.

– Her er en av de ytterste nodene i nettet nede. Feilen berører derfor mellom ti og tjue aksesspunkter. Dette er ikke en feil som berører mange kunder, da det er et av de ytterste aksesspunktene som er berørt. Feilen ligger derfor ikke langt inne i vår infrastruktur, men befinner seg nærme en kunde. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.