11-åring fikk ny mobil, gammelt nummer og 26 radarvarslinger

Lurer du på hvorfor ungene dine ikke klarer å overholde avtalen om å bruke kun ett kontantkort i måneden? Det er slett ikke sikkert at de ringer for mye. Årsaken kan like gjerne være at de har fått tildelt et resirkulert mobilnummer.

Stavangermannen Knud Holm tenkte at han skulle gjøre som mange andre småbarnsforeldre denne jula. Han tenkte han omsider skulle gi etter for tvillingdøtrenes ønske om mobiltelefon. Og Knud tenkte at gode gamle Telenor måtte være en trygg leverandør, så den 5. desember svippet han innom Nordialog i Stavanger for å undersøke tilbudet der.

Vår mann kommer ut med to mobiltelefoner - en til hver av 11-åringene.

Det er to lykkelige jentunger som åpner de harde pakkene på julaften, og de blir enige med far om at de skal forsøke å begrense mobilbruken til maksimum ett kontantkort (150 kroner stykket) i måneden.

Men det går ikke lang tid før den ene 11-åringen har brukt opp sine tellerskritt. Den andre klarer imidlertid å overholde avtalen uten problemer. Det synes pappa Knud er underlig, for han kan ikke se at den ene ringer noe mer enn den andre.

Opphavet bestemmer seg for å undersøke saken nærmere, og etter hvert kommer det frem at den ene jenta har mottatt flere oppringninger fra en ukjent dame på Østlandet, og ikke minst tekstmeldinger en masse, nærmere bestemt radarvarslinger for bilister på Østlandet... Avsender av meldingene er selskapet SMSfun AS som står bak nettstedet Politiet.net.

Da faren tar kontakt med Einar Roland i SMSfun AS for å undersøke saken nærmere, kan Roland bekrefte at det er hans selskap som har sendt ut meldingene.

Han kan dokumentere at jentas mobilnummer ble aktivert som mottaker av radarvarsling den 8. mars i fjor - ti måneder før Knud Holm kjøpte mobilabonnementet med samme nummer hos en forhandler i Stavanger.

Slik kommer det frem at 11-åringens nye mobiltelefon er levert med et gammelt abonnement. Mobilnummer er ikke nytt, men resirkulert.

- Jeg ringer Telenors kundeservice på det nummeret jeg har fått opplyst jeg skal ringe ved eventuelle problemer med mobilabonnementet. På 09000 møter jeg en uhøflig stemme som kan fortelle meg at det min datter har opplevd ikke skal gå an. Jeg ber om å bli satt over til noen i Telenor som har ansvar, men får da til svar at "slike typer som deg" er det ikke særlig mye vits å bruke tid på, hvorpå han slenger på røret, forteller en frustrert Knud Holm til digi.no.

Men hos SMSfun ble han behandlet seriøst fra første stund, forteller han.

- Einar Roland tok tak i saken med en gang, meldte jentas mobilnummer av tjenesten, og gikk etter i loggene for å finne ut hvem som hadde registrert nummeret og når. Det ble raskt ryddet opp i saken. Telenor har mye å lære av kundebehandlingen til SMSfun, sier Holm.

Einar Roland bekrefter historien overfor digi.no. Hans trafikklogger viser at Stavanger-jenta på 11 år mottok 26 radarvarslinger fra politiet.net fra 5. desember 2001 og frem til det ble oppdaget og abonnementet stoppet.

Ifølge Roland er det teknisk umulig å melde seg på radarvarslingen med et ikke-eksisterende nummer, ei heller at noen kan melde på andres mobilnumre.

- De som melder seg på får oversendt et brukernavn og passord til mobilen som de selv må aktivere før meldingstjenesten kan tas i bruk, forteller han.

Roland legger ikke skjul på sin irritasjon over at Telenor resirkulerer telefonnumre så raskt som de åpenbart har gjort i dette tilfellet, og lurer på om det ikke er karanteneregler for telefonnumre.

Det lurer digi.no på også, så derfor ringer vi Post- og teletilsynet (PT) for å få svar.

- Nei, det foreligger ingen regler fra myndighetenes side om en minste karantenetid for gamle telefonnumre, opplyser Annebeth Lange i PT.

- Vår oppgave er å overse at operatørene gjennomfører en effektiv nummerforvaltning. Forskriften er utformet slik fordi nummerrekkene som er avsatt til telefonnumre i seg selv er en begrenset ressurs. Tidligere var det slik at vi var redde for å "gå tom" for telefonnumre, forklarer Lange, som imidlertid ser at innføringen av nummerportabilitet kanskje vil gjøre spørsmålet om gjenbruk av gamle numre noe mindre aktuelt,

Ifølge Post- og teletilsynet er det operatørene selv som bestemmer eventuell lenge på karantenetiden for gamle mobiltelfeonnumre, og som fører kontroll med at karantentiden opprettholdes.

- Men dersom det blir et problem som går ut over enkeltpersoner, må vi kanskje se på om myndighetene skal regulere også dette. Alternativt får operatørene tilby nye numre til de som blir plaget på noe vis, er Langes oppfordring til bransjen.

Har så operatørene etablert karanteneordninger for gamle telefonnumre?

digi.no spurte de to største mobilaktørene, NetCom og Telenor.

Informasjonskonsulent Bjørnar Storeheier i NetCom kan fortelle at de opererer med minimum seks måneders karantenetid på vanlige mobilabonnement, men kun tre måneder på kontantkortabonnement.

- Vi har satt det på dette nivået fordi Post- og teletilsynet har pålagt operatørene å drive en effektiv nummerforvaltning, det vil si at flest mulig numre skal være i bruk til enhver tid, sier Storeheier, og gjentar PTs argument om at nummerseriene er en begrenset ressurs, derfor stiller de dette kravet.

Svaret fra informasjonssjef Sigurd Sandvin i Telenor Mobile er nesten det samme.

- Telenor har satt som minstekrav at avsluttede mobilabonnement tidligst kan gjenbrukes først seks måneder senere. Dette gjelder for alle abonnementstyper for GSM-tale, også kontantkort, sier Sandvin, som imidlertid ikke er glad for tilbakemeldingen om at Knud Holm opplevde kundebehandlingen hos Telenor som utilfredsstillende.

- Sånt er bare tåpelig og skal selvfølgelig ikke skje. Jeg vil oppfordre kunden i Stavanger til å gå til sin lokale forhandler, forklare situasjonen og be om å få et nytt telefonnummer til sin datters telefon, dersom hun fremdeles opplever problemer med sitt abonnement.

- Vi er opptatt av at våre kunder skal behandles på skikkelig måte, og kan bare beklage hvis noen har hatt en dårlig opplevelse med vår kundeservice, sier en ydmyk Sandvin.

Til toppen