11 råd når du skal si opp jobben

Det er ikke alltid like lett å vite hvordan man "smidigst mulig" sier opp stillingen sin, dersom man har funnet en ny jobb. Hodejeger Gunnar Krogh-Tonning lister opp 11 punkter som det kan være verd å merke seg.

1. Si alltid opp skriftlig. Ha en skriftlig oppsigelse med deg, også hvis du sier opp muntlig i et møte med sjefen.

2. Vær så ærlig som du kan med hensyn til hvorfor du vil slutte.

3. Sier du opp på grunn av kolleger eller ugreie forhold på jobben: Gjør din begrunnelse så nøktern som bare mulig. Dette er ikke riktig tidspunkt til å "tømme seg". Husk at du kanskje kommer tilbake i samme firma en gang - selv om du ikke tror det er mulig akkurat nå.

4. Velg en dag sent i måneden. Oppsigelsen gjelder fra neste månedsskifte, og du trenger alltid tid på slutten av prosessen.

5. Ikke fortell noen på jobben at du har tenkt å slutte før du har gitt fra deg oppsigelsen. Veggene har ører.

6. Må du spørre kolleger om råd: Ikke la det gå lang tid før du tar avgjørelsen etterpå.

7. Får du tilbud om å bli mot høyere lønn: Ta alltid betenkningstid. Er det på grunn av lønnen du slutter?

8. Vær positiv. Prøv å tenke på det beste med den jobben du har hatt, og fremhev dette i oppsigelsessamtalen. Da husker sjefen deg som en positiv person.

9. Si opp før du blir sagt opp! Hvis antennene dine forteller deg at noe er i ferd med å skje rundt deg, og du likevel har vurdert å si opp: Kom sjefen i forkjøpet - vær på offensiven.

10. Fortsett å jobbe som om du ikke skulle slutte. Andre vil beundre deg for at du fortsatt står på.

11. Kjøp en rose til dine nærmeste kolleger siste arbeidsdag. Kanskje blir de sjefer en gang og trenger deg!

Til toppen