13 askeladder viser norsk teknologi

Norges Eksportråd er på offensiven og IT er i skuddet. I Eksportrådets regi deltok 13 norske bedrifter på en samlet norsk stand på Comdex i Las Vegas denne uke. Selskapene har et felles ønske om å få innpass i det tøffe amerikanske IT-markedet.

Satsingen har tydeligvis gitt mersmak.

- Vi har hatt kjempesuksess denne uke og har allerede bestilt plass for neste år - fire ganger så stort som i år, sier en strålende fornøyd Helge Krøgenes, handelsattaché for Eksportrådet i San Francisco, til digi.no.

De 13 selskapene representerer et utvalg av norsk høyteknologi og inkluderer AnimaX International Inc., DataPower, New Media Science, Norman Data Defense, Norwegian Technology Group - NTG - (Invest in Norway, KonaSoft Inc., Maxware, Inc., Telenor ISV Corporation, TenNet AS, og Seven Mountains), Paradigm Business Simulators, PCTVnet, og View Tech. NTG er et samarbeid mellom selskapene og norske industriattachéer og dreier seg om utvikling av intranettbaserte programvareløsninger.

- Neste år blir det 2.000 kvadratfot mot 600 i år, og det skal bli en egen øysammensetning hvor deltakere kan komme til sin messestand fra alle sider, forteller markedsanalytiker Charlotte Berge i Eksportrådet til digi.no.

- Et annet pluss er at Sverige skal ha en tilsvarende løsning rett ved siden av, noe some burde skape synergi for begge parter.

AnimaX International Inc. er ett av deltakerne, og selskapet hadde faktisk en artikkel i prestisjetunge Wall Street Journal torsdag, ifølge salgsdirektør Dag Melheim. Han forteller også at selskapet har tegnet avtale med CompUSA og Fry's Electronics - to av de største databutikk-kjedene i USA. Avtalen gjelder Anir, AnimaX sin ergonomiske mus, som er konstruert som en vertikal stikke. Utsalgsprisen blir $69.

Eye One, en divisjon av New Media Science lager Java-baserte spill for Internett.

- En av utfordringene for bedrifter med avanserte og dyre nettsteder er å tiltrekke publikum og beholde dem der lengst mulig. Det kan våre spill hjelpe med, sier Erling Maartmann-Moe, administrerende direktør i New Media Science..

Både Maartmann-Moe og Steffen Solem som leder Eye One, sier seg fornøyd med Eksportrådets Comdex-prosjekt.

- Vi har knyttet mange kontakter med nettansvarlig i flere store selskaper som Bandai, IBM, Netscape, Acer, og Chia Online.

Helge Krøgenes avslutter med å understreke at målsettingen for Eksportrådets økende satsing på Comdex, er å skape et sterk IT-image for norske bedrifter.

- Ved å få vist og profilert slike teknologiprodukter, får vi fremhevet kvaliteten på norske høyteknologibedrifter.

Til toppen